5 beneficis de participar en colònies d’estiu

Participar en les colònies i casals a l’estiu permet que els infants visquin com a nens i nenes i creixin com a persones

Pere Vives
 
 

Les activitats d’estiu (colònies, casals, campaments, rutes, etc.) són activitats educatives que conformen una experiència única que ajuda al desenvolupament de l’infant. Són activitats amb un alt valor pedagògic que fomenten el joc, la vida en grup, la convivència en un espai diferent de l’habitual i l’adquisició de valors, actituds i hàbits que no es poden treballar amb la mateixa intensitat en entorns més formals com, per exemple, l’escola.

Entre les raons per recomanar que infants i adolescents participin en aquestes activitats cal destacar que:

1. Són espais únics d’aprenentatge. Les colònies d’estiu i casals d’estiu són espais privilegiats per treballar el contacte directe amb la natura i la descoberta de l’entorn, d’aprendre in situ la complexitat dels ecosistemes, com afecta l’actuació de l’ésser humà a aquests ecosistemes i de quina manera podem minimitzar la nostra petjada ecològica.

2. Els infants i joves que hi participen experimenten un progrés personal continu. Els lligams que s’estableixen durant les colònies i les activitats que s’hi realitzen propicien el procés de maduració personal i de desenvolupament de l’infant. La convivència, en un mateix espai i temps tan intensos, lluny de la quotidianitat que el nen o nena experimenta durant tot l’any, crea uns lligams molt estrets entre els participants i els monitors i monitores. Són lligams i experiències que no s`oblidaran mai i que es recorden amb afecte en l’adultesa. L’arribada al cim, els jocs de nits, les tardes a la piscina, fer bivac sota els estels, l’ajuda del monitor per travessar un riu… són aventures que només es poden viure en colònies.

3. Participar en colònies d’estiu els obliga a assumir responsabilitats com parar taula, ordenar la seva habitació, recollir i netejar els espais comuns després de fer l’activitat, rentar-se la roba… La convivència en grup obliga a assumir rols diferents dels que tenen a casa, els obliga a tenir cura d’ells mateixos i desperta la seva autonomia. Molts pares se sorprenen quan, en tornar de colònies, veuen com els seus fills i filles assumeixen amb naturalitat tasques de casa que abans els costaven molt esforç o feien amb desgana. L’acompanyament dels monitors esdevé clau. Són joves amb un alt compromís educatiu, amb una proximitat generacional que facilita l’acompanyament en aquest procés de maduració de l’infant i d’autonomia personal.

4. Els infants aprenen a fer coses sense la protecció dels pares: durant les colònies i casals els nens i nenes desenvolupen diferents rols que tenen com a objectiu mantenir la cohesió del grup i completar el desenvolupament de l’activitat sense la protecció dels pares i mares, en un entorn que no és l’habitual. El fet d’estar fora de casa els obliga a ser més autònoms, a no dependre de l’adult per fer les seves activitats diàries i a gestionar el seu propi temps. A més, durant la colònia, ruta o acampada aprenen a “viure amb menys”, integrant valors com l’austeritat i l’estalvi sense sentir que perden qualitat de vida.

5. Aprenen a desconnectar de la tecnologia: en un moment on la tecnologia envolta completament la nostra vida, en les colònies i casals d’estiu els infants i joves aprenen a relacionar-se amb el medi i els companys de forma directa, sense intermediaris, experimentant per ells mateixos, sense amagar-se darrere d’aparells tecnològics. Desapareix el consum immediat d’informació poc rellevant o de tafanejar el que fan els altres a les xarxes socials per créixer la relació entre els participants, compartint secrets, jocs i bromes.

Participar en les colònies i casals a l’estiu permet que els infants visquin com a nens i nenes i creixin com a persones. A més, també estem fomentant el respecte i l’estima per la natura, el compromís amb la societat i el medi ambient i capacitant en molts aspectes de la vida quotidiana als infants i joves que en participen.

Pere Vives
Sobre Pere Vives

Cap d’Educació Ambiental de la Fundació Pere Tarrés Més articles