7 propostes originals per fer fora el bullying de les aules

Us presentem un recull de 7 activitats dirigides a professors o a alumnes que destaquen per la seva originalitat i la qualitat de la proposta pedagògica i de l'equip que les duu a terme.

Cristina Búcar
 
 
 

La veus trista. De sobte ja no participa tant a classe com ho feia abans, tot i que saps que els dinosaures l’apassionen. Ha perdut l’interès, i quan una tasca no li surt com li agradaria s’enfada més de l’habitual. Diuen els pares que no vol venir a l’escola i que ja no els explica res. Estan preocupats, com tu.

T’acostes a ella i finalment, entre llàgrimes, et parla de pintades al pupitre, insults i clatellades pel passadís, amigues que la deixen de banda i amenaces si juga amb altres companys.

“Tonta, pesada, ploramiques, gorda, lletja, fas mala olor… Si li dius a algú, te’n penediràs”.

Darrerament s’ha publicat un estudi de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona dedicat al benestar dels infants a l’escola i les relacions amb els companys i professorat, en el qual s’evidencia que l’assetjament escolar és una realitat oculta que afecta 1 de cada 7 infants i adolescents en algun moment de la seva escolaritat. La Fundació FCB, per la seva banda, afirma en un altre estudi que 3 de cada 4 professors reconeixen que no tenen eines per afrontar el bullying.

Calen doncs, més propostes educatives de qualitat per prevenir i combatre l’assetjament escolar a les aules facilitant més eines al professorat per poder-hi fer front. Al portal d’Activitats Escolars de Catalunya podreu trobar una seixantena de propostes per a combatre l’assetjament escolar que es duen a terme a diferents punts del territori.

Aquí us presentem un recull de 7 activitats dirigides a professors o a alumnes que destaquen per la seva originalitat i la qualitat de la proposta pedagògica i de l’equip que les duu a terme.

1. Teatre fòrum 1000LIKES. L’efecte de les TIC en l’assetjament escolar

#1000LIKES és un espectacle de NUS Teatre molt innovador que permet que l’acció que es desenvolupa al llarg de l’obra depengui de la participació virtual del públic, contribuint al desenllaç (fatal o no) de l’obra. Els alumnes són alhora espectadors i participants dividint l’acció entre l’escenari i la platea, en l’espai tangible i en l’intangible, en el qual tothom pot veure si hi té accés, però que només s’hi pot accedir a través de la pantalla.

En l’espectacle es presenta un cas de ciberassetjament escolar patit per la protagonista principal. La llei del silenci es fa present al llarg de tot el curs: els companys passen o tenen por de parlar, el professorat i la institució escolar minimitza la problemàtica i les TIC invisibilitzen la violència. Davant això, la protagonista no només no troba ajuda sinó que, a més, se li retreu estar tot el dia enganxada al mòbil i a l’ordinador. Es convida al públic a participar des de l’espai virtual col·laborant, per exemple, a perpetuar o aturar l’assetjament (passant el missatge, posant més llenya al foc, aturant el missatge, etc.).

La inclusió dels dispositius mòbils com a part de l’obra, com a un element més en el fet artístic, facilita l’agència de l’espectador i dona el caràcter d’experiència i participació.

2. Formació per al professorat en prevenció, detecció i actuació en bullying per l’equip SEER

En aquesta proposta formativa per al professorat s’aporten eines per a la prevenció, la detecció i l’actuació davant de situacions de violència, incidint especialment en el treball de les emocions, les creences i les actituds que es generen, i amb l’objectiu d’arribar a una resolució positiva. Així mateix, en aquesta formació s’aprèn de primera mà a veure el conflicte com a una oportunitat pedagògica que ens ajuda, no només a donar resposta a l’alerta, sinó també a evolucionar positivament com a equips docents i com a institució.

3. Teatre de l’oprimit per #EndBullying

El Teatre de l’oprimit és una tendència teatral que té per objectiu transformar a l’espectador en protagonista de l’acció dramàtica, i “a través d’aquesta transformació, ajudar a l’espectador a preparar accions reals que el condueixin al propi alliberament”. Com ho fan? Doncs partint d’una sèrie d’exercicis, de jocs, tècniques i formes teatrals amb l’objectiu de conèixer la realitat per així transformar-la, talment com ho realitzen a la Pedagogia de l’Oprimit de Paulo Freire.

Aquesta activitat proposada per #EndBullying té dues hores de durada i aconsegueix convertir el teatre en un instrument eficaç per a comprendre i cercar alternatives a problemes socials i interpersonals dels alumnes, incidint especialment en l’assetjament i el bullying.

4. Exploradors de somriures i el cercle de la compassió

Els “Detectius per la Pau”, de la mà de l’equip d’Educació de la Fundació FAADA, defensen que els grans canvis comencen a l’escola, a la nostra escola. Proposen diverses activitats per a promoure els drets humans i el respecte pels animals i el medi ambient. Destaca la proposta “Exploradors de somriures”, que busca l’evolució dels alumnes en diferents dimensions gràcies a dinàmiques lúdiques i la creativitat. Està estructurada de manera que facilita moments d’autoreflexió i d’expressió de les emocions, ajudant als infants a reconèixer-les i a gestionar-les individualment tenint molt present el ritme d’aprenentatge de cadascú.

L’activitat es pot desenvolupar en dos formats: un taller únic a l’aula, o bé un seguit de tallers que es desenvolupen durant tot l’any escolar en sessions d’una hora i mitja a la setmana, ambdós orientats a nens i nenes de 4t, 5è i 6è de Primària, 1r i 2n d’ESO.

5. Experiències amb cavalls des de la intel·ligència emocional

Mussara Educació Emocional proposa unes experiències úniques d’aprenentatge actiu a través del contacte amb cavalls. Mitjançant jocs i dinàmiques la comunicació, la resolució de conflictes, el lideratge o la gestió de les emocions.

Les activitats tenen com a objectiu construir vincles des del respecte i cooperar per a aconseguir un objectiu comú aprenent, alhora, que un 80% del missatge que rebem i transmetem en comunicar-nos és no verbal i sol ser inconscient. Els cavalls són animals especialment sensibles a les emocions i donen un plus d’exemplificació d’aquesta realitat.

6. Com es cuina un sufflé agressé i un coulant marginé? Descobreix què es cou en tu

Taller orientat a alumnes de 6è de Primària i 1r i 2n d’ESO on s’utilitza el pretext de la cuina per parlar de bullying. Conduïts per una psicopedagoga i a través d’uns divertits vídeos el gran xef Ferran Cassolà i la presentadora Esferificació Domènech de La Bardissa ens ensenyaran a preparar dues receptes amb uns ingredients d’allò més peculiars. Cadascuna de les receptes descriu minuciosament el perfil de l’assetjador i l’assetjat: el soufflé agressé i el coulant marginé.

D’una manera ben original es condueix als alumnes a reflexionar sobre el bullying i a valorar la gran influència del grup i a cada individu com a ingredient d’una recepta que té el poder d’aturar l’assetjament.

7. Combatre el bullying a través de l’esport, amb el FCB

La Fundació Barça ofereix uns nous tallers presencials de sensibilització a les escoles (totalment gratuïts i guiats per dues persones educadores que es desplacen al centre), dissenyats especialment per treballar la prevenció del bullying a través de l’esport.

Per mitjà de l’altaveu d’un club de futbol tan important es pretén sensibilitzar sobre aquest problema i a contribuir, amb la resta de la comunitat, a prevenir-lo. En aquest sentit, la Fundació Barça, a partir de diversos tallers educatius impartits a les escoles de primària, pretén ser un agent educatiu que contribueixi en la presa de consciència del conjunt de la ciutadania, i especialment dels mateixos infants, sobre el bullying.

Cristina Búcar
About Cristina Búcar

Associació Escola Entorn, educant en societat Contact: Lloc web | Twitter | More Posts

6 Comentaris on 7 propostes originals per fer fora el bullying de les aules

  1. Maria Jesús Comellas // 19/07/2019 a les 15:42 // Respon

    Np deixa de sorpendre’m la tenacitat de buscar solució sense arribar al centre del tema.
    La qüestió de la convivència sols depèn del lideratge de qui té el grup: el professorat.
    La dinàmica del grup, el clima e l’aula, fer partícipe a tots els membres del grup per aconseguir una bona dinàmica no es fa des de fora ni amb “idees sorprenents”
    El paper del professorat non hi és i l’alumnat no arriba a sentir-se membre del grup per això es fan subgrupets.
    Caldria de deixar de pensar que la causa està en la canalla i afavorir la socilització que és una responsabiloitat nostra i una responsabilitat des de la ética i la psicologia no des de buscar cavalls sino idees des de les relacions humanes.

    • Cristina Bucar // 19/08/2019 a les 11:12 // Respon

      És un recull de propostes esucatives per millorar la convivència, empatitzar els uns amb els altres i fomentar la cohesió del grup, ingredients necessaris per prevenir el bullying. El docent té el paper més important! Però a mesura que passen els cursos el tutor té menys hores d’aula amb el seu grup i perd part de la influència. Estic d’acord en que és un element imprescindible! És important que els tutors i resta de dicents tinguin formació específica sobre psicologia infantil, gestió de les emocions, dinàmiques relacionals… tan de bo tots en tinguessim.

  2. Andres Gonzalez Bellido // 23/07/2019 a les 14:40 // Respon

    On esta el Programa TEI?
    ¡L’ unic que aporta evidencies cientifiques de resultat,en prevencio de violencia i assetjament escolar!
    Les evidencies cientifiques de resultats son una necessitat.

    • Cristina Bucar // 19/08/2019 a les 11:06 // Respon

      No el coneixia! Gràcies, ens posem en contacte amb professionals que el desenvolupin per fer-ne difusió al portal d’activitats escolars de Catalunya.

  3. Llorenç Puigdomènec // 19/08/2019 a les 11:14 // Respon

    Molt interessants! Gràcies

  4. Bartomeu Junyent // 12/11/2019 a les 14:14 // Respon

    Molt bona iniciativa. El bulling és un greu problema present a gairebé tots els centres educatius. Aquestes iniciatives que porten els alumnes a una posició activa, protagonista, són molt més efectives que qualsevol xerrada, on la principal acció de l’orador és intentar mantenir l’atenció dels oients.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*