L’escola pública començarà el curs amb 5.514 docents més que l’any passat

La meitat cobriran la reducció d'una hora lectiva dels mestres; 350 aniran a reforçar els centres de màxima complexitat, i 200 serviran per ampliar l'atenció als alumnes amb necessitats especials

Pau Rodríguez
 
 
 

Roda de premsa d’inici de curs amb la nova consellera, Clara Ponsatí / © Sandra Lázaro

Aquest divendres, 1 de setembre, els docents han tornat a la feina. De cara al nou curs, que s’inicia el dia 12, les escoles i instituts públics comptaran amb 5.514 professionals més, d’acord amb el pacte a què van arribar el departament d’Ensenyament i la majoria de sindicats al mes de gener passat. Segons ha desgranat la nova consellera, Clara Ponsatí, gairebé la meitat d’aquestes dotacions es destinaran a compensar la reducció d’una hora lectiva de la resta de docents, però també s’incrementaran els professionals dedicats a l’atenció a la diversitat i a les escoles i instituts d’entorns més desfavorits. 

En concret, del total d’incorporacions, 2.517 docents serviran per cobrir la reducció de l’hora lectiva; 800, per substitucions; 463, per l’increment natural d’alumnes que assumirà el sistema –més d’1,5 milions d’escolars–; 305, per a la reducció d’hores per als càrrecs dels instituts; 140, per cobrir la sisena hora a l’etapa d’Infantil d’algunes escoles; 210, per a hores lectives de Batxillerat; 529, “per millorar l’escolarització”; 350, per als centres de màxima complexitat –els d’entorns empobrits–, i 200, per a reforçar el model d’escola inclusiva, és a dir, per l’atenció d’alumnes amb necessitats especials.

És en aquests dos últims punts on ha posat èmfasi la consellera Ponsatí. “Hem de prioritzar els nous recursos perquè millori l’equitat i la qualitat del sistema”, ha afirmat, en referència a l’ampliació de dotacions per atendre als alumnes amb discapacitat i per reforçar les plantilles dels centres d’entorns empobrits. “El model inclusiu ha de respondre a les necessitats del sistema”, ha expressat, i ha afegit que “els centres d’entorns desfavorits són els que necessiten més recursos”.

Aquest és el segon curs que s’incrementa d’aquesta forma la plantilla dels centres de màxima complexitat, que al setembre passat van comptar amb la incorporació de 400 professionals nous. També el curs passat Ensenyament va contractar 140 nous docents especialistes en educació especial, als quals enguany caldrà sumar-n’hi 200 més. Entre ells, s’hi compten logopedes, tècnics d’educació infantil o d’integració social.

La seva incorporació respon també a la intenció del departament d’Ensenyament d’aprovar el decret que ha de regular el model d’escola inclusiva, la redacció del qual fa més de dos anys que s’allargas. Fonts de la conselleria han precisat que, després de la llum verda del Consell Escolar sobre el text, ara el decret ja no és sobre la taula d’Ensenyament, sinó que està en mans de l’assessoria tècnica de la Generalitat. Així, calculen que el Govern l’hauria d’aprovar durant els mesos de tardor.

Més docents per a més alumnes

El sistema educatiu, sumant els estudis obligatoris com els postobligatoris, comptarà amb 1.562.780 alumnes, 2.700 més que el curs passat. El continu increment d’alumnat en l’últim lustre és el que provocava que els sindicats consideressin insuficient l’ampliació de la plantilla dels darrers cursos. Amb l’entrada de 5.500 docents nous, la cobertura s’acostaria més a les seves demandes, que reclamaven que el sistema necessitaria uns 11.000 professionals més per estar a nivells de 2009, previs a les retallades del Govern. Pel curs 2017-2018 hi ha pressupostada una plantilla de 71.175 dotacions, per primer cop per sobre de les 67.054 que hi havia el 2010.

Oposicions amb més pràctica

Ensenyament ha confirmat també que abans que acabi el 2017 convocaran oposicions per a 2.000 places, tal com va anunciar el Govern a l’abril. Ignasi Garcia Plata, director general de Professorat, ha explicat que la seva voluntat és que en la prova tingui més valor la part de “pràctica docent” que la teoria. Les opisicions es regulen des del Govern espanyol, però les comunitats autònomes tenen marge per canviar les ponderacions. “La voluntat del departament és que els docents posin en evidència les seves competències per fer activitats a l’aula”, ha afirmat Garcia Plata.