AMESTI: Educació infantil, la llum i el color de la pedagogia de la vida

L'educació entesa com a procés emancipador, de desenvolupament, transformador i de creixement individual i col·lectiu, necessita una gran dosi d'optimisme i creativitat, però també de compromís, estima, dedicació i valentia.

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 
 

A la ciutat de València, els passats dies onze i dotze de setembre celebràrem les Segones Jornades Anuals AMESTI Educació: Educació Infantil. La llum i el color de la pedagogia de la vida, en les quals mestres referents de l’educació infantil i la transformació social -entre els que destaquen Miguel Ángel Santos Guerra, Jaume Martínez Bonafé, i Vicenç Arnaiz Sancho- van regalar i compartir els seus sabers i la seua qualitat humana amb un aforament complet de cent persones entregades i compromeses amb la infància, el desenvolupament comunitari i l’educació.

Un any més, i ja és el segon (I Jornades AMESTI; setembre 2014), l’Associació de Mestres Grup de Treball per la Infància AMESTI Educació, ha organitzat aquestes segones jornades en les quals cent mestres ens hem trobat per a compartir i intercanviar experiències, aprendre i construir nous reptes socials, educatius i humans que les realitats actuals ens requereixen.

Així, durant el cap de setmana, hem realitzat un viatge pels fonaments de l’educació infantil, per la dignificació de la infància, per la democràcia en les escoles i per les possibilitats d’acció, participació i influència que totes i tots tenim.

Un intens recorregut en què hem reflexionat i intercanviat diferents experiències i pràctiques per a enriquir les realitats dels nostres entorns, les altres persones i nosaltres mateixos.

Una pedagogia crítica i transformadora

L’educació entesa com a procés emancipador, de desenvolupament, transformador i de creixement individual i col·lectiu, necessita una gran dosi d’optimisme i creativitat, però també de compromís, estima, dedicació i valentia.

AMESTI Educació genera i propicia eixe lloc de formació i desenvolupament professional, però alhora potència i pretén crear un espai de reflexió per a repensar les nostres pràctiques, per a influir en les polítiques educatives, per analitzar i comprendre els contextos educatius, i com a comunitat educativa, dur a terme actuacions transformadores des dels zero anys.

Tanmateix, és vital creure en l’educació, en la capacitat dels xiquets i de les xiquetes, en les famílies i en els mestres per a fer possibles i reals aquests processos de transformació, que dignifiquen a la infància i al professorat, i faciliten l’empoderament educatiu de les famílies.

AMESTI Educació actualment és un moviment imparable i, entre d’altres finalitats i multidireccionals àmbits en què desenvolupem els nostres projectes, pretén ser el nucli de trobada de docents i altres professionals de l’educació inquiets per dur a terme accions que transformen les realitats educatives i socials dels nostres entorns, per a cedir-les tant a la societat i a les institucions, com als centres de formació, escoles i escoles infantils.

Però sobretot van dirigides a totes les persones que des dels zero anys convivim tant dins com fora dels centres educatius. Sí, efectivament, ens referim a l’enfocament més comunitari, emancipador, social i humà de les escoles, i de totes les relacions i experiències que es vivencien dins i fora de les mateixes.

I precisament és aquesta dimensió més humana que emana en qualsevol d’aquests processos transformadors, sobre la qual també s’assenten els ciments de l’Associació Educativa. Així és, tenim un atenció especial amb les persones.

És dir, tota eixa afectivitat, respecte, ajut, reconeixement, tendresa i amor que sentim, transmetem i tenim per qualsevol xiqueta o qualsevol xiquet -especialment pels més desfavorits-, és amb el que impregnem, tanmateix, qualsevol acció, trobada o jornada que duem a terme amb altres professionals, estudiants i ciutadans.

I després d’aquesta tan enriquidora experiència, i als díhuit mesos del nostre naixement, realment tenim molts arguments i motius per a estar satisfets, i no sols quantitatius i qualitatius, sinó també dels que brollen del cor, del sentir de les persones i del treball ben fet.  Dels que deixen empremta…

Seguim entusiasmats i som molt optimistes respecte als reptes que ens ocupen. De fet, ja estem treballant en les III Jornades d’Educació Infantil que celebrarem al setembre de l’any 2016.

Però abans d’aquesta data, tenim moltes altres interessants propostes pedagògiques, intercomunitàries i formatives que compartir i de les que et convidem a participar. De totes elles, concretament, tenim el plaer i l’interès de convocar-te a participar al proper esdeveniment que des d’AMESTI EDUCACIÓ hem organitzat: el Curs d’Experts en Educació Infantil-2. Una trobada mensual de formació i desenvolupament professional, que comença el proper mes d’octubre i en el que, entre d’altres apassionants qüestions, anem a continuar creant nous recursos i ampliant la xarxa, i a constituir formalment una comunitat d’investigació d’educació infantil en la ciutat de València.

 

 

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*