Psicomotricitat vivenciada a l’escola infantil

No estem parlant unicament de moviment, sinó també de sentiments i cognició. L’infant com a èsser d’acció és incessant, té molt d’empeny i força interior que no pot controlar

Emi Pardo Esteve
 

Captura de pantalla 2016-04-05 a les 17.43.06Al llarg d’aquests divuit anys m’he apassionat i format en la Psicomotricitat Vivenciada de Bernard Aucouturier. A l’Escola Gavina fa 17 anys que els infants gaudeixen d’aquesta experiència a la sala de psico, com l’anomenen, la somien i la desitgen. Mire enrere per situar-vos en els origens, per poder expressar què ha significat la descoberta d’aquesta pràctica, la Psicomotricitat Vivenciada o Relacional, en la meua vida com a mestra. Tinc grabat a la meua pell, als meus ulls, a la meua caixa de Pandora cadascun del moments que vaig viure en aquella sala de psicomotricitat, cada paraula de les converses amb Carme Zacarés. Carme, la mestra més significativa per als infants de C.P Joanot Martorell de Gandia, i per a mi des d’aquella vivència. Aquella escola saforenca tenia poc d’encant vista des de fora, però enriquidora per tenir un espai dedicat al Jo més pur de casdascun dels infants que la vivien. Se m’obria una finestra novedosa per entendre i atendre amb respecte als infants. Mai ho havia escoltat. Vivenciada? Relacional? Observació i Intervenció des del joc? des del plaer? Superació dels fantasmes de la infància? Un horitzó inmens, clarificador i revelador. A l’infant se li permet moure’s a la sala específica, se li està facilitant ja des d’aquest moment la capacitat d’explorar les seves possibilitats i limitacions corporals. Pot accedir a determinats llocs i situacions, però no podrà fer en altres. Sorgirà l’alegria i la satisfacció d’haver-ho aconseguit i en altres moments la frustració i la pena de no arribar a lo desitjat. Aquests últims sentiments no han de suposar un fré en el seu desenvolupament perquè el rol de la mestra/psicomotricista és proporcionar elements suficients perquè trobe altres opcions per aconseguir el seu objectiu. No estem parlant unicament de moviment, sinó també de sentiments i cognició. L’infant com a èsser d’acció és incessant, té molt d’empeny i força interior que no pot controlar. La seua funció motriu és fonamental. Com i de quina manera atendre’l i entendre’l? LA PSICOMOTRICITAT VIVENCIADA o RELACIONAL.

Acomapanyar en el viatge estimulant del crèixer i de la descoberta, del gaudi i la frustració, del plaer i del displaer, de la capacitat de sorprendre i sorprendre’s. Compartir vivències i emocions que frueixen en el camí dels aconseguiments i dels reptes desitjats d’aprendre, de fer i de ser. La Psicomotricitat Vivenciada o Relacional és la possibilitat de conèixer a l’infant relacional i constructor del coneixement. Una convidada a la descoberta d’u mateix.

Emi Pardo Esteve
About Emi Pardo Esteve

Mestra d’Educació Infantil i Psicomotricista de la corrent de Bernard Aucouturier. Actualment cooperativista a l’Escola Gavina de Picanya i cofundadora de l’Associació de Mestres Grup de Treball per la Infància AMESTI EDUCACIÓ. More Posts

1 Comment on Psicomotricitat vivenciada a l’escola infantil

  1. Anna Garcia Toledo // 7 d'Abril de 2016 a les 18:41 // Respon

    He conegut d’aprop aquest espai que gràcies a l’audaciàcia d’aquesta dona un dia es posà en pràctica. Durant molt de temps em vaig sentir privilegiada per poder compartir amb els infants el temps de “la psico” com ells l’esmentaven, el temps de “la psico” era el temps més esperat de la setmana,
    alguns no sabien els dies de la semana però sabien quan tocava psico! Ara estic jubilada i recorden aquells moments com uns dels més gratificants de la professió.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*