Defensar idees és servir la comunitat

La defensa d’idees o causes com a forma d’influir en la societat, el que en anglès s’anomena advocacy, ens sembla un bon exemple d’aprenentatge servei. Es tracta d’una activitat que realitza un grup classe per formar-se un punt de vista ben fonamentat sobre un tema de relleu

Josep Maria Puig
 

El que proposaré en aquest escrit no té detractors, però tampoc li donem tota la importància que mereix. Ens situem en l’àmbit de l’aprenentatge servei, una mena d’activitats educatives que enllacen el servei a la comunitat amb l’aprenentatge de continguts acadèmics. Doncs bé, quan pensem en exemples d’aprenentatge servei ens vénen al cap experiències en què els participants duen a terme una ajuda directa a persones, com els mentors de lectura o les activitats de companyia a persones grans, o bé casos en què els participants realitzen intervencions en l’entorn, com la construcció de caixes niu, la neteja de la llera d’un riu o la reparació de pisos en mal estat. No tenim cap dificultat per veure que estem davant de bons exemples de servei a la comunitat.

En canvi, ens costa més incloure en l’aprenentatge servei els exemples en què els participants defensen una idea, promouen una causa o denuncien una situació que no els sembla correcta. Si un grup defensa el decreixement econòmic, explica l’impacte que causa el turisme en una gran ciutat, promou l’alimentació saludable, informa sobre les finances ètiques, denuncia la violència de gènere o busca alternatives al canvi climàtic, també estem davant de bons exemples d’aprenentatge servei. Ja he dit que aquesta idea és compartida, encara que potser no sempre es promou amb el convenciment que mereixeria. Sembla com si l’activitat de crear opinió i impulsar canvis no fos un servei prou servei.

La defensa d’idees o causes com a forma d’influir en la societat, el que en anglès s’anomena advocacy, ens sembla un bon exemple d’aprenentatge servei. Ho és en la mesura que es tracta d’una activitat que realitza un grup classe per formar-se un punt de vista ben fonamentat sobre un tema de relleu i, a continuació, influir en les posicions polítiques, econòmiques, socials o culturals de la societat amb l’objectiu de crear opinió, modificar costums i reclamar accions que promoguin canvis.

La defensa d’idees és una oportunitat d’aprenentatge i de servei. És aprenentatge en la mesura que adquirir un punt de vista ben fonamentat vol, a més de sentir-se interpel·lat pel tema, informació, estudi, debat, diagnòstic i propostes de solució. I és servei perquè una vegada s’ha arribat a una idea cal comunicar-la amb claredat per tal d’invitar els destinataris a la reflexió. La presentació de les idees es farà a través de campanyes de comunicació que poden adoptar diferents formes: sessions de classe als companys del centre, intervenció en els mitjans locals, participació en les xarxes, conferències públiques, exposicions, publicacions i encara altres opcions.

La defensa de causes significatives té un doble sentit democràtic. El té en la mesura que sovint implica ajudar persones sense veu que viuen una situació d’injustícia, i també el té perquè una societat democràtica necessita mirades noves per contribuir a la conversa pública que contínuament s’ha de mantenir per renovar-se i millorar. En una situació de crisi com l’actual en la qual han fallat tantes idees i formes de vida, ens cal promoure la participació dels joves com una exigència per tal d’aprofitar l’energia i la creativitat que poden aportar a la transformació de la societat.

Si la defensa d’idees és una oportunitat de fer un aprenentatge crític i de dur a terme un servei a la millora de la qualitat democràtica de la societat, sembla clar que estem davant d’un molt bon exemple d’aprenentatge servei.

Deja un comentario.

Tu dirección de correo no será publicada.


*