Cent mentors online ajudaran els alumnes a dissenyar aplicacions per a mòbils

Un total de 196 instituts comencen la part pràctica del programa 'Mobilitzem la informàtica': dissenyar i desenvolupar 'apps' amb l'ajuda de professionals del sector que els assessoraran via webcam.

Pau Rodríguez
 
 

Els alumnes dissenyaran a partir d'ara aplicacions per a dispositius mòbils.

Els alumnes dissenyaran a partir d’ara aplicacions per a dispositius mòbils.

Uns 6.000 alumnes de 4 d’ESO ja estan dissenyant, a partir d’aquest segon trimestre, una aplicació per a dispositius mòbils durant l’assignatura Mobilitzem l’informàtica. És la segona etapa del programa que es va iniciar aquest curs 2013-2014 a 196 instituts catalans, i que té el seu origen en un acord entre el departament d’Ensenyament, Mobile Wold Capital Barcelona i GSMA -l’associació que aglutina els principals operadors de mòbil i que finança realment aquest projecte a les escoles amb 2,5 milions d’euros fins el 2018-. Ara, durant aquest segon trimestre i fins a final de curs, els alumnes hauran d’idear, dissenyar i desenvolupar una aplicació -les denominades app-, i per fer-ho comptaran amb l’ajuda no només del mestre, sinó d’un mentor que els podrà aconsellar puntualment via webcam durant les classes.

Aquesta aposta pel mentoratge és la gran novetat del programa d’mschools -aquest és el nom que reben els centres que hi participen-, i involucrarà un centenar de professionals del sector provinents de diverses empreses -des de petites start-ups fins a grans firmes-, que de tant en tant intervindran a l’aula, via webcam, per solucionar els dubtes més tècincs que el professor de tecnologia no pugui resoldre. GSMA ha creat una plataforma perquè els mestres i aquesta bossa d’experts es puguin posar en contacte, i a partir d’aquí seran ells qui parlaran de com enfocar el mentoratge. Les empreses seleccionaran els mentors, i no serà necessari que tinguin experiència o habilitats en docència.

En una presentació a la seu de Mobile World Capital, les parts impulsores han reiterat el caràcter pioner “a nivell mundial” d’aquesta iniciativa. A països com el Regne Unit hi ha programes similars, com Apps for good, però en el seu cas es tracta de classes extraescolars, no en horari lectiu, com a Catalunya. És més, la voluntat de la Generalitat és que el projecte s’amplïi a més escoles i a altres etapes, com la Formació Professional, perquè els aprenentatges dels alumnes no quedi truncat, tal com ha reconegut Joan Mateo, secretari de Polítiques Educatives del departament d’Ensenyament. En aquest sentit, GSMA assegura que els 2,5 milions que aporta seran suficients per assumir qualsevol ampliació.

La contribució de GSMA va destinada a cobrir bàsicament les despeses de formació dels mestres de tecnologia -ja complerta, en el cas de les escoles ja iniciades- i les plataformes digitals del projecte, com la que uneix mestres i mentors. Pel que fa l’elaboració dels dispositius, Pere Torrents, mànager d’educació de GSMA, assegura que n’hi haurà prou amb els ordinadors de cada escola -instal·lats prèviament els programes necessaris-, i la seva aplicació es podrà consultar des dels propis dispositius dels estudiants -això sí, només els que siguin Android-.

Enfocat a l’emprenedoria, però de qui seran les ‘apps’?

Una de les fixacions d’Ensenyament és fomentar l’emprenedoria entre els alumnes. Doncs bé, l’aposta per les mschools hi està en consonància. Mateo assenyala que amb aquesta assignatura “l’alumne veurà que les aplicacions que elabora poden tenir utilitat i trascendència empresarial”. “Volem fomentar l’emprenedoria en el marc de l’educació, però sempre dotant de contingut les creacions, que siguin rellevant i tinguin sentit”, com és el cas de les apps, segons Torrens. Això sí, des del departament reiteren que l’objectiu no és la creació de les aplicacions per a posterior comercialització, sino que els alumnes adquierixin les competències digitals que marca l’Administració.

Però, què passa si un grup d’estudiants idea una aplicació que pot tenir sortida al mercat? Segons Ensenyament i GSMA, els propietaris del producte seran els alumnes. Els impulsors asseguren que el contracte de mentoratge inclou una clàusula per la qual els mentors no es poden apropiar de les idees dels estudiants, que en seran els propietaris. Encara que enlloc no s’especifica si seran ells -menors d’edat- o les seves famílies els qui n’ostentin els drets, ni quins seran els termes de la llicència.

El que sí que serà propietat de Mobile World Capital Barcelona seran els continguts derivats del programa ‘Mobile History Maps’. Aquesta és una altra vessant del projecte d’mschools -en aquest cas hi podran participar tots els grups i edats que vulguin-, que consistirà en geolocalitzar punts d’interès propers al centre editar-ne continguts descriptius per a mòbils. Torrens ha posat l’exemple de les escoles del centre de Barcelona, que en el seu cas podran geolocalitzar tots els elements modernistes de la zona, per a què qualsevol usuari ho pugui consultar.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*