La importància de jugar a construir internet

El cicle Univers Internet del CCCB pretèn dotar d'eines els professors que han d'atendre infants i joves que ja són nadius digitals. Comença provant d'entendre de forma pràctica què és i com funciona internet.

João França
 
 

Efraín Foglia assessora un dels barris en miniatura en la construcció de la seva xarxa / © CCCB - Miquel Taverna

Efraín Foglia assessora un dels barris en miniatura en la construcció de la seva xarxa / © CCCB – Miquel Taverna

El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) ha iniciat aquesta setmana un cicle que durarà fins al 14 de febrer i pretèn dotar d’eines els professors que han d’atendre infants i joves que ja són nadius digitals. La primera sessió d’Univers Internet, el passat dimecres, es va centrar precisament en entendre què és internet i com funciona, i per fer-ho els assistents van jugar a construir la seva pròpia xarxa.

Juan Insua, director de CCCB Lab, va presentar els diversos elements del debat, exposant els efectes positius i negatius de la implantació d’internet. L’esperit d’Univers Internet és, però, prendre consciència d’aquests efectes diversos i acceptar que formen part d’una realitat que no es pot obviar. Insua reivindica la necessitat de no quedar-se enrere, tot i que “és més fàcil formular un discurs replet de normes, regulacions i restriccions que endinsar-se en un món nou”, lamenta.

Un taller a càrrec d’Efraín Foglia, dissenyador d’interaccions digitals, invetigadors, docent i membre de guifi.net, va servir per posar-se mans a la obra. Entre el públic, mestres i professors, que representaven la meitat dels assistents, i també pares, mares o àvies preocupades per l’educació dels seus, entre d’altres persones interessades per la matèria. L’objectiu: Construir, a petita escala, amb fils, cinta, fustes i cartró, una xarxa que connectés els barris de la ciutat de Barcelona.

Entendre com funciona

Quina és la utlitat per a un mestre d’entendre com funciona la xarxa? “Internet, a diferència d’altres tecnologies, ens atrevessa en tot el que fem, i té un especial potencial de transformació en l’educació”, explica Foglia. Però què li aporta a un docent entendre com funciona des del punt de vista tècnic? L’investigador explica que “quan utilitzes aquesta eina pots ser un usuari passiu o pots treballar per transformar-la, però per això has de saber com funciona”.

Així, de forma sintètica i entre els riures de la dinàmica de grup, els assistents van poder entendre com “tot aquest núvol d’internet, això que creiem intangible, és molt més físic del que pensem”, explica Foglia. És tan tangible fins al punt que un cable tallat per accident, com va fer una senyora de 75 anys el 2011 a Georgia, pot deixar tot el país veí sense connexió.

Un punt de vista polític, social i educatiu

Són molts els interessos que condicionen l’expansió d’aquesta xarxa física i, en conseqüència l’accés a internet. “Guifi.net, que és actualment la xarxa de telecomunicacions autogestionada més gran del món, sorgeix precisament per superar la bretxa digital i fer arribar la xarxa allà on ningú la posarà perquè no hi té interès”, explica Foglia, que actualment treballa en la implantació de la xarxa de guifi.net al barri del Raval.

La qüestió d’internet “s’ha d’abordar des d’un punt de vista polític, social i educatiu; hem de preguntar-nos perquè la nostra escola té o no té internet”, diu l’investigador. Reivindica que “si no comencem a conèixer el seu funcionament a fons, com que avança a un ritme vertiginós ens costarà cada cop més d’entendre” i afegeix que aquest coneixement “pot servir per evitar fòbies, perquè és una eina com un ganivet, que té els seus perills, però hem d’aprendre a fer servir per poder tallar una poma”.

Més informació:

El cicle Univers Internet segueix amb tres sessions més, sobre els efectes de les noves tecnologies sobre el sistema cognitiu (el divendres 7 de febrer), sobre la relació de la xarxa amb les comunitats i la ciutat (el dimecres 12 de febrer) i sobre l’aspecte material i l’impacte ecològic d’internet (el divendres 14 de febrer). Els continguts del cicle seran processats en una maleta pedagògica per a treballar a l’aula i estan relacionats amb diferents aspectes del currículum escolar. Al web del cicle es pot trobar més informació sobre les sessions i diversos materials complementaris.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*