Que els nens programin (almenys una hora)!

Aquesta setmana se celebra la campanya L'Hora de la Programació, que ja ha engrescat a 60 milions de persones (sobretot nens i nenes) a dedicar una hora a programar

Pau Rodríguez
 
 

Ho deia Steve Jobs: “Tothom en aquest país hauria d’aprendre a programar un ordinador… Perquè t’ensenya a pensar”. I ara ho diu també el president dels Estats Units, Barack Obama: “No us limiteu a consumir coses, creeu-les. Dediqueu una hora a aprendre més sobre la tecnologia que afecta cada part de les nostres vides”. Bé, si ho diuen ells…

Aquesta setmana se celebra als Estats Units la setmana dedicada a la ciència computacional, i des de la fundació sense ànim de lucre code.org n’ha sorgit la iniciativa d’animar a tothom, especialment a les escoles, a dedicar una hora a programar alguna cosa -jocs, robots… el que sigui- utilitzant qualsevol codi o llenguatge de programació. És el que s’anomena l’Hora de la Programació –The Hour of Code-, que en la seva segona edició aquest 2014 ja ha aconseguit despertar l’interès de prop de 60 milions d’usuaris d’arreu del món.

De fet, hi ha previstos per a aquesta setmana més de 70 milions d’esdeveniments relacionats amb la programació. A Catalunya se n’hi compten més d’una setantena, principalment a escoles.

L’objectiu de code.org és que “qualsevol persona, des de qualsevol lloc” -i en més de 30 idiomes, inclòs el català- dediqui una hora aquesta setmana a programar qualsevol cosa. Per senzilla que sigui. Com la reproducció d’un quadrat que va programar el president Obama ahir amb Javascript -un dels llenguatges per a la programació- sota les instruccions d’una estudiant de Newark. code.org compta al seu web compten amb nombrosos tutorials i recursos gratuïts per a què qualsevol persona s’hi pugui iniciar, sola o acompanyada.

Així pretenen desmitificar la tasca de la programació com una feina reservada només a informàtics i engrescar els joves perquè vegin que no es tan difícil. De fet, reivindiquen que la ciència computacional s’inclogui al currículum de les escoles i instituts dels Estats Units juntament amb altres ciències com la física, la química o les matemàtiques.

Creix la implantació a Catalunya

L’enorme campanya de difusió duta a terme per code.org, una entitat sense ànim de lucre però que compta amb el suport d’empreses com Microsoft, Apple o Amazon, ha fet arribar l’Hora de la Programació a molts racons de món. Però en moltes aules i llars de Catalunya no es rebrà com una novetat. Cada com són més els centres educatius catalans i les comunitats d’aprenentatge i col·lectius de famílies que incorporen la programació com una eina amb moltes utilitats per a l’educació dels infants.

Ho explicava Laura Serrats, cap d’estudis de l’escola Carme Auguet de Girona, en el reportatge Scratch, deixeu que els nens programin! publicat per aquest diari. Sovint utilitzant Scratch, un senzill llenguatge de programació pensat per a nens i nenes, els alumnes creen jocs d’ordinador, programen robots… I així treballen aspectes que l’escola considera troncals per al seu aprenentatge. Aprenen a partir dels errors, potencien la creativitat, el treball cooperatiu, l’estructuració del pensament lògic, i a sobre els motiva. “Tot el que els passa pel cap ho poden materialitzar davant seu a través d’un robot”, constatava Serrats.