Un xarxa social per facilitar el treball en equip dels alumnes

La plataforma Atta rep el premi a una de les 'start-up' educatives més punteres d'Europa.

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 

Nueva imagen (47)

Imatge del vídeo promocional d’Atta.cat.

En parlàvem a El Diari de l’Educació abans de l’estiu, i aquesta setmana ha estat seleccionada com una de les deu start-up d’educació més punteres d’Europa. Es tracta d’Atta, una xarxa social pensada per als treballs en equip a les aules, que ha rebut el premi d’Open Education Challenge, un reconeixement que otorga la Comissió Europea a les empreses de tecnologies i educació.

Els seus impulsors expliquen que arran de la seva selecció han visitat diverses universitats d’arreu d’Europa, de referència en el seu àmbit, a més de rebre oportunitats de finançament. Ho explica Mercè Mulet, una de les dos fundadores, de professió enginyera però sempre vinculada al sector educatiu, que assegura que l’experiència els servirà per millorar el projecte. De fet, l’objectiu d’aquest concurs és promocionar i ajudar a desenvolupar aquestes empreses emergents en el camp de l’educació.

Actualment Atta es defineix com una “xarxa social creada per analitzar i millorar el treball en equip”, i ho fa, segons detalla Mulet, gràcies a un algoritme que permet calcular la qualitat de la participació dels alumnes en els projectes i tasques de classe. Perquè el lector se’n faci una idea, els alumnes i professor comparteixen una interfície, un mur, en el qual hi van penjant les novetats del treball, comentaris, vídeos, imatges, valoracions… i interaccionen entre ells.

“Imagina que un alumne sempre posa likes als comentaris d’un amic seu, i viceversa, doncs això el sistema ho detecta i rebaixa el valor del comentari”, exposa Mulet, que afegeix un altre exemple. “Posem per cas que un alumne valora positivament el comentari d’un company i acte seguit ho el professor fa el mateix, doncs el comentari té més valor”, conclou. I així amb moltes altres variables.  “Es valora també que la participació sigui equitativa. És a dir, que interactuïn tots amb tots, que ningú no es quedi enrere, que la participació sigui simultània…” relata Mulet.

Segons Mulet, el treball en grup, col·laboratiu, també s’ha d’aprendre. “Als entorns laborals actuals passa que sovint no sabem cooperar, i és perquè no ens n’han ensenyat”, diu, i defensa Atta com una eina que dóna pistes i afavoreix l’avaluació i la millora d’aquest treball.

Interfície d'Atta

Interfície d’Atta

“Apostem per fomentar l’aprenentatge en un entorn col·laboratiu”, assegura Mulet, convençuda que les noves tecnologies són un dels canals a través dels quals es pot potenciar aquesta metodologia participativa dins els centres. En el seu cas, explica, Atta és útil tant per treballs en petits grups com per projectes a nivell d’aula. Ara bé, s’ha de disposar d’ordinadors, tauletes o mòbils.

“El nostre desig seria que, per exemple, a Secundària els alumnes fessin servir Atta amb els seus mòbils”, apunta la fundadora d’aquesta xarxa. “Per què adquirir nous dispositius quan podem adaptar els seus?” es pregunta, justament ara que l’Administració es planteja regular-ne l’ús a les aules.

Però estem preparats per adaptar-nos a eines com Atta? Ho estan els centres educatius? I el professorat? “Viatjant per Europa hem vist que sorprenentment estem més bé del que ens pensàvem, sobretot quant a infraestructures”, constata Mulet. “La majoria d’escoles de Catalunya tenen pissarres digitals i connexió wifi”, prossegueix. Però admet que el més important és la formació i la predisposició dels docents. En aquest sentit, defensa que “hi ha un volum important de docents innovadors, engrescats amb les possibilitats de les noves tecnologies”, i també fa autocrítica: “Les eines digitals també ens hem de fer fàcils, accessibles a tothom, i a vegades no ho som”.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*