Menors i privacitat: la cara oculta de les aplicacions de joguines

Les empreses de joguines porten un parell d'anys desenvolupant aplicacions mòbils per a nens. Solen ser gratuïtes i no contenen publicitat al seu interior, més enllà del 'branding' de la pròpia joguines, però com d'acurades són amb les dades que hi ha darrere?

Pilar Chacón – hojaderouter.com
 
 

Nena jugant amb l'iPad

Nena jugant amb l’iPad

Aquest és un article publicat a hojaderouter.com

El món de les joguines també s’està veient inundat per l’onada tecnològica que tot ho cobreix. Ja fa temps que les principals empreses del sector desenvolupen versions dels seus productes estrella per ordinador, i almenys un parell d’anys des que es van llançar també a la conquesta dels ‘smartphones’ i tauletes.

Amb un ràpid cop d’ull a Google Play o l’App Store, on trobarem ‘apps’ com Famosa Town o LEGO City My City, n’hi ha prou per confirmar aquesta tendència. No obstant això, a diferència d’una aplicació corrent, gran part d’aquest programari és gratuït i no mostra cap altra publicitat que la de la pròpia joguina. Llavors, quin és el seu model de negoci? Com les rendibilitzen? És només una estratègia de ‘màrqueting’ o hi ha alguna cosa més? Què passa amb les dades sobre el menor que recopilen les aplicacions?

Una nova forma de jugar

L’aventura digital de Famosa va començar el 2010, quan la companyia valenciana va decidir portar a la Nancy, els PINYPON o Nenuco als ordinadors. Dos anys després se submergien en ‘smartphones’ i tauletes. Segons explica a HojaDeRouter.com Jesús Ballesteros, director de màrqueting de la companyia, la decisió la van prendre després de veure com el telèfon intel·ligent envaïa la butxaca dels pares. La moda de les ‘tablets’ va donar l’impuls definitiu a aquesta estratègia.

“El que intentem és recrear uns moments de les nostres joguines per generar notorietat davant el públic infantil i també davant els pares d’aquest públic infantil, de forma totalment gratuïta”. D’acord amb Ballesteros, les ‘apps’ són una altra de les eines que empra la companyia per reforçar la seva marca.

 Una de les 'apps' de la marca PINYPON

Una de les ‘apps’ de la marca PINYPON

La mateixa funció semblen complir les aplicacions de LEGO. L’empresa de joguines danesa llançar l’any passat LEGO City My City, un joc per a mòbils dirigit a nens amb una edat compresa entre els cinc i els tretze anys. L’empresa ha desenvolupat tant aplicacions web com aplicacions mòbils, també per qüestions de màrqueting.

“Generalment, volem utilitzar el contingut digital per millorar l’experiència de construcció física, que és una part molt important i essencial del joc de LEGO. El considerem més com una millora del joc físic i no tant un reemplaçament del mateix”, ens explica Jens Moller, director de màrqueting del Grup LEGO.

No obstant això, les aventures digitals de les joguines contrasten amb la seva incursió, molt lenta, en les xarxes socials. Mentre que prop del 70% dels pares consulten a internet quines joguines regalar als seus fills, en el nostre país menys de la meitat de les companyies de joguines porta a terme campanyes de màrqueting en plataformes com Facebook, Twitter o Youtube. Segons les dades de la consultora de ‘social media’ Best Relations, els comptes d’algunes marques no superen els 500 seguidors.

José Antonio Pastor, president de l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguets (AEFJ), incideix en la necessitat que tenen les joguines de publicitar-se i vendre’s en línia. En aquest sentit, entén les aplicacions com “una forma més d’interactuar amb el nen, d’augmentar la proposta i el valor de joc de les nostres joguines”.

Informació sensible

A l’hora de crear una nova joguina, les companyies solen fixar-se en com actua un nen en una ludoteca, el lloc on millor es veu quin tipus de jocs estan de moda. Almenys, així era abans. Ara el món real no és l’únic que ofereix pistes a l’hora d’innovar. De la mateixa manera, l’ús de les ‘apps’ proporciona informació sobre els nens, unes dades que, segons les empreses consultades, intenten manejar amb cura.

Des de LEGO asseguren que es recull la mínima informació possible, l’estrictament necessària. “Les dades estan relacionades amb la identificació del país i l’idioma, el tipus de dispositiu des d’on s’utilitza, quant temps ha jugat l’usuari o si l’aplicació es trenca”, indica Moller.

 L'ús de 'apps' acaba donant a les empreses informació sobre els nens

L’ús de ‘apps’ acaba donant a les empreses informació sobre els nens

La companyia està subscrita l’Acta de Protecció de la Privacitat dels Nens En Línia (COPPA per les sigles en anglès), la norma que va aprovar la Comissió Federal de Comerç dels Estats Units l’any 2000 perquè els pares puguin comprovar la forma en que una companyia recull i utilitza les dades dels seus fills.

Per la seva banda, Famosa procura respectar la Llei de Protecció de Dades i la Llei del Menor, que prohibeix la utilització d’imatges de nens obtingudes de les xarxes socials (per exemple, per a la foto de perfil).

Tot i això, el president de la patronal de joguines admet que hi ha informació rellevant, útil per als negocis, que s’extreu des de les noves aplicacions. “En la mesura que famílies i nens tinguin accés a aquestes ‘apps’, s’haurà de buscar informació també aquí”, afirma, però sempre, això si, “amb totes les reserves i filtres”.

——————

Les imatges d’aquest reportatge són propietat, per ordre d’aparició, de Cadis Digital, una captura de pantalla d”El parc d’atraccions de PINYPON’, Intel Free Press i Wolfgang Lonien