Què li passa a un adolescent que està tres dies desconnectat del mòbil?

La iniciativa Tech Timeout Challenge proposa tres dies de desconnexió per part dels adolescents dels seus dispositius digitals, amb l'objectiu que experimentin i reflexionin a classe sobre el seu grau de dependència a les noves tecnologies.

Pau Rodríguez
 
 

La Generalitat preguntava als alumnes de Quart d’ESO, en les proves de competències bàsiques celebrades fa un més, que imaginessin com seria per a ells un dia sense internet. Però i si fossin tres dies? I si, més que internet, els adolescents haguessin de prescindir dels seus dispositius digitals? Aquesta experiència ja l’han viscuda prop de 12.000 joves dels Estats Units i Canadà, que a través dels seus centres educatius han participat en el Tech Timeout Challenge -el repte de desconnectar de les tecnologies durant 72 hores-, impulsat per l’entitat sense ànim de lucre Foresters.

“No pensava que seria una gran cosa, però ara estic quasi avergonyit de la quantitat de temps que passava al mòbil i l’ordinador”, reflexiona Alexis Rose, alumne de l’Issaquah High School. L’objectiu de la campanya no és demonitzar l’ús de la tecnologia mòbil, sinó obrir un espai de debat entre mestres i alumnes, després que aquests últims hagin experimentat quin és el seu grau de dependència d’aquests dispositius.

“Quan no estava amb el mòbil em sentia diferent, com si estigués despullada tota l’estona“, explica una altra alumna d’un institut de San Francisco en un reportatge a Mind Shift. Aquesta jove, segons explica el text, no va superar el repte i va acabar encenent el seu mòbil en un trajecte d’autobús durant el qual s’estava avorrint. Aquest reportatge relata l’experiència -valorada positivament- a l’institut Stuart Hall and Convent of the Sacred Heart de San Francisco, un centre educatiu que ha incorporat en el seu projecte l’ús de tauletes i mòbils.

La iniciativa Tech Timeout Challenge, a més de llançar aquesta polèmica proposta, ofereix als 1000 primers centres educatius que s’hi sumin un catàleg pedagògic per acompanyar els tres dies de desconnexió, on s’hi compten materials de debat per a mestres i famílies i una guia per a l’Administració.