Fill, confio en el teu xip. Control, portables i Internet de les coses

Com se sentiran els fills que portin aquests dispositius connectats a tothora? Faciliten l’autonomia, la confiança i la complicitat o la submissió a la voluntat d’altres? Quins són els valors educatius que oferirem a les noves generacions?

Jordi Jubany
 
 

Foto:  Christian Senger

Foto:
Christian Senger

Estem vivint moments de canvis i com que hi estem tan immersos, a vegades costa de veure’ls en perspectiva. Qui ens havia de dir fa uns anys que cada dia estaríem connectats més hores a Internet…

Ens connectem les persones i cada vegada connectarem més els objectes. És el que es coneix com a Internet de les coses. Els aparells generaran dades que es gestionaran a Internet. Dades recollides a través de sensors de diferents tipus: llum, desplaçament, velocitat, acceleració, pressió, proximitat… I que permetran, per exemple, saber quines places de pàrquing estan lliures o quins productes falten a la nevera.

I també es generen a través de diferents elements portables que registren la nostra activitat. Els wearables com polseres, rellotges i altres peces de vestir es van obrint camí en aquest mercat. Aquests poden registrar les passes que es caminen durant el dia, la freqüència dels batecs del cor, els cicles de la son, etc.

Totes aquestes informacions ens poden ser d’utilitat en el nostre dia a dia. Però també ocupen un espai a les bases de dades de determinades empreses; i no sabem ben bé com, ni tampoc què en faran. Organitzacions que poden creuar les dades amb d’altres variables i utilitzar-les en benefici propi quan així ho considerin.

Sense anar més lluny, Google ha estat acusada de manipular els seus resultats de cerca. Des de la pestanya de privacitat, el mateix cercador ens informa que s’otorga el dret de recollir dades sobre els dispositius que utilitzem (maquinari, versió del sistema operatiu, número de telèfon…), dades de registre (historial de cerques que hem realitzat, telèfons a qui truquem, durada de les trucades, idioma…) dades d’ubicació física (adreça IP, GPS, sensors…) i moltes d’altres.

I és que la tecnología que ens envolta possibilita nous usos. Veiem tres exemples que han resultat polèmics recentment en l’àmbit educatiu: 1. Dins de la tendència a recollir evidències d’aprenentatge, l’empresa Pearson té una situació de domini a Estats Units i pot estendre aquest model a d’altres països. 2. Una joguina com la nova Barbie pot guardar gravacions dels nens i nenes. 3. Un producte que combina mòbil, rellotge i geolocalització controla tots els moviments dels fills com si portessin un xip implantat. I es ven per aconseguir un aparent confort de les famílies, perquè visquin segures, tranquil·les i protegides.

Com se sentiran els fills que portin aquests dispositius connectats a tothora? Faciliten l’autonomia, la confiança i la complicitat o la submissió a la voluntat d’altres? Quins són els valors educatius que oferirem a les noves generacions?

Jordi Jubany
Sobre Jordi Jubany

Mestre, Antropòleg i Assessor TIC. Autor de Connecta’t per aprendre. Aprenentatge social i personalitzat. Associació de Mestres Rosa Sensat. Contacte: Twitter | Més articles