Pacte Educatiu. I si fos possible?

Les claus del moviment MenorcaEdu21 són tres: viure en un context d´emergència, treballar col·lectivament un Pacte educatiu des de la base i ser organització 2.0

Guida Al·lès
 
 

Quan vius a una illa petita resulta inevitable somniar. I si fos possible tenir un sistema educatiu estable, no sotmès als canvis polítics? I si fos possible convertir l’educació en la clau del futur de Menorca? Definir on volem ser d’aquí a 10 anys? No seria fàcil a un territori tan petit recollir la veu dels pares i mares, estudiants, tercer sector, docents, sector productiu i  entesos?

Quan vam començar, l’agost de 2012, el somni era fer de Menorca un jardinet de l’equitat i la innovació a través d’un Pacte que pogués ser la base d´una futura Llei d’Educació. Però com encendre foc?. Com crear sensació d’urgència? Com descobrir allò que cova al cor de la gent normal i al mateix temps aprendre dels que han avançat? Dos anys després, les claus del moviment MenorcaEdu21, integrat per una trentena de voluntaris (docents, pares, mares i estudiants),  han estat tres: viure en un context d’emergència, treballar col·lectivament els continguts d’un primer esborrany del Pacte i ser una organització 2.0.

El context

D’una banda la situació d’emergència creada a les Illes Balears (150 dimissions en 2 anys, directors expedientats, mobilitzacions, baixos resultats…) ha originat una sensació d’urgència que un moviment sol mai hauria pogut crear.  D’altra banda, el funcionament vertical i poc democràtic del sistema educatiu que arrossegam des de fa més de 40 anys, governi qui governi (pensat més per a  transmetre ordres i instruccions que per a escoltar, cooperar i resoldre) ha provocat una reacció massiva: Cansament i alhora ganes de millorar. Ha arribat l’hora del Pacte, un pacte necessari tant si governen uns com altres.

Els continguts s’han recollit a través de dues vies. 1) Tres Jornades on s´han convidat representants de tots els sectors socials (famílies, estudiants, docents, sector productiu i 3r sector), celebrades l´agost i tardor de 2013, i a les quals van venir en Josep Colomé i Ismael Palacín,  més la que es farà el proper 29/3/14. 2) Un equip de redactors que han aportat bibliografia, experiències internacionals i han donat forma al document.

Aquest continguts es vertebren en torn a una idea: si l’educació ha estat el principal factor de mobilitat social, necessitem un sistema que asseguri l’equitat sense deixar de banda la innovació i l’excel·lència.  S’han organitzat en tres parts:

Societat:

  •  Ciutats educadores. Mecanismes per assegurar la participació del tercer sector en la vida de l’escola i al mateix temps obrir l’escola al carrer (associacions culturals, d’educació en el lleure i d’atenció a situacions de risc social)
  • Els pares i mares com a agents transformadors del sistema educatiu
  • Sector productiu. La definició d’un currículum del segle XXI adaptat a la Menorca que volem per d’aquí a 10 anys, a partir de les percepcions del sector productiu i de les famílies.

Sistema educatiu: Propostes per assegurar una autonomia real als centres educatius (projectes propis, selecció de les plantilles, equips directius pedagògics, avaluació entre iguals) i al mateix temps discriminar positivament els que tenen més alumnes en situació de risc social.

Selecció i formació del professorat: Propostes per a adaptar els mecanismes de selecció i formació inicial al segle XXI i fer més horitzontal la formació permanent.

Els altres aspectes encara no tractats (projecte lingüístic, educació 0-3, i Formació Professional) seran el centre dels debats de la propera jornada del 29/3/14. Un cop finalitzada tindrem llest el primer esborrany del Pacte. Després s’enviarà als centres educatius, associacions socials, culturals i empresarials i experts perquè l’esmenin i signin. A les Jornades d’estiu (26/27 d´agost 2014) s’aprovarà  i s’enviarà als partits polítics i sindicats en vistes a obrir un diàleg de cara a  les eleccions de la primavera de 2015.

Les dificultats

Té sentit redactar un pacte entre menorquins quan el nostre entorn administratiu és la Comunitat de les Illes Balears?  Com evitar que es repeteixin els fets de la legislatura actual? El PP va anunciar un gran Pacte abans de les eleccions que no ha fet efectiu, motiu pel qual la Plataforma per l’Educació de Mallorca (que només havia aconseguit signar amb el PP) va rompre relacions amb ells. Com plantejar un procés de convergència amb la Plataforma de Mallorca amb qui compartim objectius? Com ajustar el tempo dels partits i el nostre ritme més lent que pretén recollir totes les veus?  Què hem de preveure per assegurar que el pacte no quedi en paper i evitar el que ha passat? Si som voluntaris, com treure més temps per integrar més persones, captar talent i polir o fer el seguiment del Pacte?

Una organització 2.0

El moviment, que ha implicat 200 persones per redactar l’esborrany d’un Pacte educatiu, no hauria estat possible sense la feina dels 30 voluntaris, que, a diferència de les organitzacions on militaven els nostres pares i mares, s’ha caracteritzat per dos trets:  ser una organització 2.0 i pel paper de les dones.  Elles, mestres i mares joves amb fills, estressades tant si plou com si neva,  han fet de l’estrès virtut i de les dificultats humor a través de:  

Com el déu Jan, amb el vertigen al cor, cercam l’equilibri del present entre un passat que ens ferma i el futur que porten dins els nostres fills i que ens diu que el canvi és irreversible. Per ells, tindrem un Pacte.

Guida Al·lès
Sobre Guida Al·lès

Formadora en competències bàsiques (competència lingüística i projectes de treball). Membre de l'equip de voluntaris impulsors del Moviment EducatiuMenorca 21 Contacte: Twitter | Més articles