Booktrailer? Llegir, crear i comunicar

La lectura 2.0 està present als estudis acadèmics, analitzant un aspecte fonamental en el procés de lectura: ser el protagonista no només de la lectura, sinó també en la creació d’un producte final.

Àngels Soriano
 
 

Ets docent? Deixa’m fer-te algunes preguntes: Com avaluem les lectures dels nostres alumnes? Què volem assolir amb elles? Fomentar l’hàbit lector? Treballar les habilitats comunicatives, la creativitat?

Les respostes són obertes i totes elles dibuixaran la nostra realitat. Programem les activitats que donen respostes als objectius triats prèviament, però també tenim present la forma d’entendre el món que tenen els adolescents avui?

Els joves 2.0 naixen amb una pantalla a les seues mans, des d’infants són capaços d’utilitzar intuïtivament  qualsevol tauleta tàctil (tablet) amb èxit. La lectura 2.0 és el context on ens trobem, hem de ser conscients del mateix, per no sentir que  estiguem en dos riberes diferents d’un mateix riu: hem de construir ponts amb activitats que afavoreixen la imatge, la creativitat, les noves tecnologies, així com els objectius que com a docents havien triat.

La lectura 2.0  està present als estudis acadèmics, analitzant un aspecte fonamental en el procés de lectura: ser el protagonista no només de la lectura, sinó també en la creació d’un producte final, que pot anar, des d’una valoració a una xarxa social com Twitter, o un booktrailer, activitats que estarien dins dels conceptes de narrativa digital.

És d’aquesta forma com vam proposar a l’alumnat  realitzar un Booktrailer com a producte final del seu producte lector. Els alumnes van triar el títol del llibre que més el van cridar l’atenció, com “Quan Deixàvem de ser Infants” de Gemma Pascual. La proposta d’activitat va tindre diferents fases: una primera fase que es centra en la lectura individual del llibre i la realització d’un proposta de guió, que ja es realitza per parelles; la segona fase que és la creació del booktrailer seguint la rúbrica d’avaluació on es va determinar l’ús d’una sèrie de eines per a la confecció del mateix. La creativitat és també una de les competències que podem desenvolupar a través d’aquesta activitat, ja que els alumnes han de triar què volen posar de relleu, com volen narrar amb les imatges que han seleccionat, tot confeccionant un resum de l’argument en tres minuts.

I per últim, la darrera fase va ser la presentació dels vídeos als seus companys d’aula, on es van avaluar (amb la co-avaluació dels companys) les competències comunicatives a l’hora d’explicar-lo i de reflexionar al voltant del seu aprenentatge amb l’activitat. Les preguntes obertes, com ara Què has aprés amb aquesta activitat que abans no sabies? són l’oportunitat que oferim als alumnes per construir el seu propi coneixement, que li permetrà construir per assimilació els següents.

Sempre que puguem hem de escoltar la veu dels vertaders protagonistes: els alumnes. Des de la seua valoració va ser una activitat molt participativa, motivadora així com una forma d’integrar les TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació)  en el foment de la lectura.

Després de tot el procés i com a tancament de l’activitat, gràcies a  xarxes socials com Twitter, van tindre l’oportunitat de rebre la visita de la pròpia autora. La Gemma Pascual que va conversar amb l’alumnat dels seus inicis com a escriptora, del procés creatiu i, sobretot, va agrair als alumnes la presentació dels seus booktrailer basats en la seua obra. “Emocionada!!”,  va comentar al seu mur de la xarxa social.

Va ser un tancament del cercle : llegir, crear, comunicar i tornar a l’inici amb l’autora. Un altra vegada al principi, però amb una experiència gratificant, un producte per comunicar a les xarxes socials i un aprenentatge. Hi ha una millor aventura?

Àngels Soriano
About Àngels Soriano

Docent de llengua i literatura a la ciutat de Valencia, al centre Martí Sorolla II (Grupo Sorolla) Contact: Twitter | More Posts

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. llegirxdirms2's Blog | LlegirXDirms2 veu #Booktràilers a 1er de btx: Lectors 3.0?

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*