Tendències en educació. Què hi ha darrere?

Àngels Soriano
 
 

Parlar de les tendències en educació és com anar a l’Oracle de Delfos per esbrinar el futur d’allò que alguns han estat pensant, repensant, experimentant… I, sobretot, és apostar per determinades estratègies incipients sense tindre la certesa d’èxit. Però, quin avenç faríem sense ser aventurers?

Dir que l’educació ha canviat, que ara els protagonistes són els alumnes, no és dir res de nou; però pot ser nou abordar el tema amb noves preguntes: Com podem millorar el protagonisme dels alumnes? Com fer que alhora  siguin guiats pels docents? Com podem donar-los les eines perquè siguin els protagonistes del seu aprentatge?

Resoldre aquestes preguntes és alçar la mirada per mirar als companys de feina i compartir experiències. Les respostes que proposo són respostes parcials; Des del meu punt de vista, una eina vinculada a la motivació, participació de l’alumnat és la tecnologia, amb la qual podem afavorir la seua participació, fomentar la col•laboració, la creativitat per exemple

Si volem que els nostres alumnes siguen agents creadors, podríem destacar la tendència que proposa el treball col·laboratiu, on cada alumne ha de realitzar una part de la tasca per poder obtindré un producte final més complex. Hi ha moltes eines tecnològiques per afavorir aquesta col·laboració que es produirà des de qualsevol lloc i a qualsevol hora. Hem de tenir en compte que avui en dia els nostres alumnes aprenen sense nosaltres i comparteixen sense nosaltres:  afavorir aquesta llunyania més, no ens convé, si volem que l’educació siga guiada.

Hi ha eines tecnològiques que  afavoreixen la participació directa de l’alumnat i  permeten  escoltar la seua paraula, la seua opinió. Aquesta és una de tendències que vam poder observar a Microsoft in Education Global Forum, que recentment es va celebrar a Barcelona.

I per què no construir aules sense murs? Alumnat que comparteix coneixement, activitats, o projectes per aprendre els uns dels altres, sempre amb la planificació dels docents. Ja hi ha molts centres educatius que comparteix coneixement i experiències amb centres d’altres països o, per exemple, amb investigadors amb l’Antàrtida per treballar la vida dels pingüins. Per fer-ho només necessitem una connexió amb Skype. O a través d’una xarxa social com ja hem comentat altres vegades. I, sobretot, necessitem la voluntat de compartir l’aventura.

Altres de les tendències que podem trobar-nos és la de les intel·ligències múltiples. Aquesta tendència focalitza l’atenció en la diversitat de l’alumnat i en la necessitat de potenciar les habilitat que cadascú de nosaltres té com a potencial per afavorir el procés d’aprenentatge. Com milloraríem els nostres alumnes, si cadascú pogués materialitzar els coneixement de la forma que entén el seu cervell? Són moltes les investigacions que demostren que cadascú de nosaltres descodifiquen el món d’una forma diferent, i també com aprenem. De totes les intel·ligències una de les més potenciades a les recents investigacions és la intel·ligència social i emocional que donen una visió innovadora per treballar amb l’alumnat.

Darrerament les investigacions sobre el cervell, sobre cóm funciona i com aprèn està aportant investigacions significatives. Aquest és el cas  de la neurociència aplicada a l’educació, on l’emoció és la màgia de l’aprenentatge.

Totes aquestes tendències focalitzen l’atenció en els vertaders protagonistes: els nostres alumnes… Són ells els qui ens ofereixen la nostra condició: ser docents.

Àngels Soriano
About Àngels Soriano

Docent de llengua i literatura a la ciutat de Valencia, al centre Martí Sorolla II (Grupo Sorolla) Contact: Twitter | More Posts

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Tendències en educació. Qu&egrave...

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*