L’aprenentatge servei ajuda a generar xarxes educatives municipals?

L’aprenentatge servei resulta una concreció de la idea que tothom educa amb l’objectiu d’assolir l’èxit educatiu per a tothom

Laura Campo
 
 

L’aprenentatge servei i les xarxes educatives són dos termes subjectes a una mateixa manera de veure el món i d’interpretar l’educació. La xarxa educativa la formen tots els agents d’una zona: els diferents centres i serveis educatius, l’administració local i les diferents entitats socials del territori.

En aquesta espai els seus participants no només col·laboren o treballen en xarxa sinó que donen un pas més, aprenen en xarxa, comparteixen significats i persegueixen objectius comuns. Pel que fa l’aprenentatge servei, veiem que aquest promou la cultura de col·laboració i d’aprenentatge en xarxa, contribueix a la idea del tot educa i de la ciutat educadora i a més, promou la pertinença a la xarxa educativa del municipi. Amb tot, es reconeix que encara cal reforçar la cultura de la ciutat educadora, especialment en alguns municipis. Aquestes són algunes de les reflexions que ens transmeten els participants del seminari d’Anàlisi de xarxes territorials a partir de projectes d’aprenentatge servei organitzat per la Diputació de Barcelona aquest mateix curs.

Creen els projectes noves xarxes educatives? L’aprenentatge servei dóna l’oportunitat de trobar-se i compartir projectes amb agents que no s’havien trobat. També és cert que quan un municipi compta amb determinades xarxes, com plans educatius d’entorn o programes d’entitats, val la pena usar-les, donar-li sentit i fer-les créixer. També es consideren les formacions i les jornades d’intercanvi com excel·lents espais de creació de xarxa. Es destaca la importància de les persones que ho lideren i d’esdevenir un grup equilibrat entre centres educatius, entitats i altres agents del món local. Tal com dèiem, l’aprenentatge servei resulta una concreció de la idea que tothom educa amb l’objectiu d’assolir l’èxit educatiu per a tothom.

Una de les reflexions que fan explícits els responsables dels projectes a nivell municipal és que els projectes necessiten un temps per créixer i per consolidar-se i que les relacions entre les entitats no són estàtiques, sinó que creixen, s’enforteixen, es trenquen i es debiliten. La xarxa no és estàtica, ben al contrari és un ens viu. En aquest sentit, també cal parar a valorar si les necessitats s’han anat transformant i, per tant, hem de transformar també les propostes d’aprenentatge servei. Segurament, cal repensar la idea de necessitat social i concebre-la no únicament com una mancança a solucionar sinó també com un repte o millora al qual podem aportar.

Aquesta lectura també ens permet valorar qui forma part de la xarxa educativa per mirar d’incloure a aquells que no hi són. Aquest fet resulta especialment interessant per a aquells municipis que no compten amb espais de trobada de diferents agents educatius com serien els plans educatius d’entorn. Per les entitats i altres agents, l’aprenentatge servei permet entendre i concretar el seu paper educador i actiu en la xarxa. Per tal que les entitats es comprometin en el seu paper educador, cal un fort acompanyament del municipi i no s’hauria de deixar sola l’escola amb l’entitat, almenys, en un primer moment.

Com estratègia de visualització política, es valora molt positivament els actes de reconeixement perquè fan visible tot el que està passant en el municipi des d’una mirada positiva. També el municipi té un alt poder de difusió que hauria de poder aprofitar.

Es valoren com a molt positives les xarxes de projectes. Un cop els projectes estan consolidats, o per consolidar-se poden intercanviar estratègies per millorar els projectes i poden compartir recursos. Sens dubte, és un camí de futur que haurem d’anar pensant. En l’estudi que s’ha fet en el seminari es veu com els projectes de lectura entre centres diferents, ajuden a crear xarxa i vincle entre etapes educatives. A més, aquests són especialment senzills i sostenibles.

Realitzar un exercici d’anàlisis de xarxes ens ha fet veure la importància de tenir un inventari dels projectes d’aprenentatge servei. Ens serveix també per saber la salut dels projectes en el nostre municipi i fa visualitzar entitats i centres que passaven desapercebuts i amb una mirada en positiu.

Si voleu saber com fer aprenentatge servei a l’àmbit local, podeu consultar aquesta guia

Laura Campo
Sobre Laura Campo

Psicopedagoga i coordinadora del Centre Promotor d’APS a la Fundació Jaume Bofill Contacte: Twitter | Més articles