Innovar (també) a les escoles municipals

La XV Jornada de Bones Pràctiques ha servit per aprofundir en experiències per teixir nous models educatius des de la gestió municipal en escoles bressol, escoles de música i centres de formació de persones adultes.

Redacció - El blog de l'educació local
 

L’aprenentatge entre iguals, l’art com a eina d’aprenentatge, teixir aliances per a garantir l’èxit educatiu. Són idees que porten a projectes amb noms i cognoms que contribueixen a canviar el sistema educatiu, a transformar-lo per adaptar-lo a la societat en la qual vivim.

Els noms i cognoms són, per exemple, el moviment Edcamp que s’està estenent arreu de Catalunya entre docents, el projecte Magnet que s’ha posat en marxa a sis centres educatius de primària i secundària a Catalunya o d’altres iniciatives vinculades a l’art que es desenvolupen en centres d’ensenyament. Però com extrapolar-ho a les escoles bressols, a les escoles de música i a la formació de persones adultes?

Això és precisament el que volia descobrir la XV Jornada de Bones Pràctiques “Innovació educativa a les escoles municipals” organitzada per la Diputació de Barcelona, que, de fet, volia presentar i conèixer en detall alguns dels projectes innovadors que s’estan portant a terme en aquests centres, així com els reptes que planteja el seu desplegament i les possibilitats de transferència a altres centres.

Precisament, a la inauguració de les jornades en Rafael Homet, diputat d’Educació de la Diputació de Barcelona, va posar de relleu la importància de treballar col·laborativament per repensar l’educació. Per aquest motiu es van presentar en una taula rodona tres metodologies de treball que s’emmarquen en el treball de la innovació que des de fa mesos s’està treballant al país. Com va dir Jaume Carbonell, moderador de la primera taula rodona, “el món no canviarà si al mateix temps no canvia l’educació”.

Tres idees per desenvolupar projectes

El programa Magnet presentat de la mà de Roser Argemí, “era només una excusa per buscar elements novedosos vinculats a la realitat que motivessin l’alumnat de nou”. Un partenariat que s’ha establert amb espais externs als sis centres educatius pilot que participen a l’experiència, que han treballat colze a colze amb el MACBA, l’Institut de Ciències del Mar, la Universitat de Lleida o l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont.

El programa Magnet permet que l’educació creui les portes de l’escola, igual que ho fa la iniciativa Edcamp, que fa un pas més proposant l’aprenentatge entre iguals. Com explicava Xavier Pujol, responsable del moviment a Catalunya, “de moment està pensat com un espai d’intercanvi d’experiències entre docents”, però és probablement extrapolable a altres espais.

A les trobades d’Edcamp, “són els mateixos participants els que autogestionen la conversa, els que decideixen de què es vol parlar, els que co-creen”, va relatar Pujol, una qüestió que “ha demostrat que tenim ganes de compartir i de millorar”. L’autogestió, la presa de decisions i, en definitiva, la creativitat i la llibertat són eixos claus que Begonya Folch va desenvolupar per recalcar que “l’art no hauria de tenir horaris”, un argument que utilitza per defensar la necessitat “de trencar el marc de les assignatures”. Folch, al cap i a la fi, es preguntava: “No haurien de sortir els nens més curiosos del que van entrar al sistema educatiu?”

Totes tres experiències són, sens dubte, “projectes que es poden adaptar a cada entorn”. De fet, totes tres serveixen per innovar, una qüestió que està damunt la taula des de fa mesos i que preocupava especialment al públic: “Com innovem a les escoles bressol?” “Com incloure projectes vinculats a l’art en entorns com la formació d’adults?”. La resposta era fàcil: només cal plantejar-s’ho.

Obrir la mirada

I la segona part de la jornada va demostrar que això és així. Que hi ha moltes iniciatives innovadores ja en marxa a escoles bressol municipals, a centres municipals de formació de persones adultes i a escoles municipals de música. Projectes que empoderen les persones, que situen els alumnes al centre de l’educació, que els donen la responsabilitat de dissenyar el camí del que volen aprendre.

En van ser exemples, entre molts altres, l’experiència del Mindfulness a una escola bressol de Manresa, un projecte d’escola verda en col·laboració amb un centre ocupacional a Manlleu, el “SonaEscola”, una eina per fomentar l’accés de la ciutadania a la pràctica musical que es duu a terme a Igualada o la iniciativa “Artistes a les escoles” de Sant Quirze del Vallès, una proposta intergeneracional i transversal que posa en contacte artistes amb l’alumnat del centre de formació de persones adultes.

La Jornada de Bones Pràctiques van permetre conèixer una dotzena d’iniciatives innovadores que han sorgit d’un plantejament que no és altre que el “d’obrir la mirada i reflexionar sobre la pròpia pràctica”, com bé va resumir el gerent d’Educació de la Diputació de Barcelona, Jordi Plana. “Cal col·locar la persona al centre de l’aprenentatge en l’etapa de l’escola bressol, obrir les escoles de música a les ciutats i fer-les més inclusives i convertir la formació d’adults en espais on reinventar-se i innovar, incorporant la gestió de les emocions i agafant el ‘temps’ com a element central”. En definitiva, repensar l’educació, reenfocar-la per seguir innovant i creixent.

3 Trackbacks & Pingbacks

  1. Maria Queralt: “L’escola municipal de música té el deure d’arribar a tota la població” - El blog de l'educació local
  2. Yolanda Corral: "L’art pot ser una eina que fomenti la intel·ligència emocional" - El blog de l'educació local
  3. David Castillo: "El caos forma part de la naturalitat del joc dels infants" - El blog de l'educació local

Deja un comentario.

Tu dirección de correo no será publicada.


*