Lletra a lletra, creant municipi i apoderament a través de les paraules

Lletra a lletra és un projecte de foment de les capacitats lingüístiques a centres escolars de tots els nivells, impulsat per la Diputació de Barcelona i amb la cooperació i treball coordinat de diversos actors municipals, que creen xarxa comunitària alhora que apoderen els estudiants

Redacció - Blog de l'educació local
 

El projecte Lleltra a lletra busca fomentar les competències lingüístiques

“Nosaltres, ben mirat, no som més que paraules”. “Ens nodrim de paraules/ i, algunes vegades, habitem en elles”. Així s’expressà el poeta català Miquel Martí i Pol a L’arrel i l’escorça per a descriure els mots, l’argamassa amb la que ell, com tants altres escriptors, construïa el pilar de la literatura. Però Martí i Pol no parlava només de les paraules dels literats, sinó de qualsevol persona corrent, perquè “Tot, si ho mireu bé, convergeix en nosaltres/ perquè ho anem assimilant,/ perquè ho puguem convertir en paraules / i perduri en el temps,/ el temps que no és res més / que un gran bosc de paraules”, afegí.

Les paraules uneixen i construeixen, fonamenten relacions, reclams, alabances i retrets. Les paraules, al cap i a la fi, apoderen. “Fomentar l’adquisició de les competències lingüístiques, socials, culturals, artístiques i la creativitat dels infants els apodera. Els dóna més seguretat i autoestima”, explica l’Anna Roig, del Servei de Suport Municipal de la Diputació de Barcelona i responsable del projecte Lletra a Lletra. Fem municipi. Aquesta iniciativa fomenta les competències lingüístiques d’alumnes de tots els nivells (des de primària fins a batxillerat, passant per les escoles d’adults o els PFI) a través d’un vincle especial amb el territori. Així, el Lletra a lletra d’enguany porta per nom Emparaulem-nos, com a referència a aquest apoderament que es deriva del treball i el poder de les paraules.

“Proposem explorar els usos i possibilitats de la paraula parlada i escrita, amb el suport de referents de diversos àmbits dels municipis, per prendre consciència del seu poder, identificar els efectes del seu ús i actuar fent-nos responsables d’aquests efectes”, expliquen des de la Diputació. La competència lingüística és clau i transversal, i no només des del punt de vista curricular, sinó pel “desenvolupament integral de la persona, per adquirir coneixements i per expressar-se i raonar de forma autònoma amb l’entorn”, afefgeixen.

I és que aquesta relació amb l’entorn i la comunitat del territori és un dels aspectes clau del Lletra a lletra, ja que no es concep sense la participació activa, treball cooperatiu i la coresponsabilitat de diversos actors del municipi. Des de l’ajuntament, fins els centres educatius, passant per espais de lleure, biblioteques o grups d’educadors, tots col·laboren per a encendre l’espurna del procés creatiu global i cooperatiu que acaba essent el Lletra a Lletra.

El vincle amb el municipi sempre ha estat molt important a aquest projecte. Tant, que l’any passat, el leit motiv va ser ‘Som autores i autors locals!”. Així, els alumnes participants, van haver de treballar tot el curs cercant informació a partir de diverses fonts sobre aspectes significatius del seu municipi, creant una obra de literatura pròpia, i exposant-la al final de curs, compartint els aprenentatges realitzats amb la resta de veïns i veïnes.

Així, enguany han estat 8 municipis els que s’han inscrit i ja participen d’aquest projecte, amb més de 20 centres i 43 grups d’alumnes. “Tot el projecte depèn de la política educativa de cada centre, però ens interessa que el treball superi les portes de les escoles: aquest projecte va més enllà dels grups d’alumnes. Ens interessa que sigui una feina coordinada”, explica Roig.

Lletra a lletra, de la ma de la Setmana del Llibre en Català

Enguany ha estat la primera edició del Lletra a lletra en que s’ha col·laborat amb la Setmana del Llibre en Català a través de dues activitats vinculades al projecte. La primera es va donar el diumenge 9 de setembre, amb l’activitat ‘Lletra a lletra. Fem la sopa’, destinada a un públic familiar i de caràcter lúdic, que proposava a les famílies jugar amb les paraules dels poemes i dels escrits per a “crear autònomament”, recorda Roig.

Aquesta jornada, però, no va ser només lúdica, sinó que també va servir per a recollir els “Desitjos i necessitats que tenen els infants a l’hora d’aprendre, per tal de traspassar aquests objectius als professionals”, explica Roig. I aquests professionals, involucrats en la docència, el món de la llengua i la literatura i l’administració municipal, es troben precisament el 14 de setembre, també en el marc de la Setmana del Llibre en català. Són professionals que han participat en anteriors edicions i que s’uneixen per a enfortir el projecte.

En aquesta trobada també hi serà la Biblioteca Nacional de Catalunya, que col·labora amb el Lletra a Lletra oferint una visita a les instal·lacions als alumnes que hi participin. “És aquesta col·laboració entre entitats la que ens interessa, sempre fent-nos forts des del municipi per a poder generar un projecte més global”. I és que la cooperació i col·laboració són la base del projecte, com no podia ser d’una altra manera en una iniciativa que fomenta l’ús i apoderament a través de la llengua. I, si ens refiem del refranyer, no pot sortir malament, perquè ‘parlant la gent s’entén’. I sobretot, perquè, com deia Martí i Pol, “no som més que paraules”. Paraula de poeta.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*