Ciutats educadores, posant les persones al centre

Avui se celebra el Dia Mundial de la Ciutat Educadora, una iniciativa de diverses urbs per a fer de l’educació un compromís de municipi. Sant Boi n’és una i enguany vol posar al centre a les entitats educatives que no formen part del circuit formal però la tasca de les quals és indispensable per a una formació equitativa, justa i de qualitat

Redacció - Blog de l'educació local
 

Jornada a Sant Boi per celebrar el Dia Mundial de la Infància | Ajuntament de Sant Boi

Una ciutat no és només un conglomerat d’edificis, voreres, comerços i nexes de comunicació. No és només on tenim la llar o el lloc de feina. Una ciutat és un centre de vida, de reunió de les persones que hi viuen i que s’hi relacionen. L’espai que articula i vehicula un creixement conjunt. Que ens educa. Perquè si una ciutat no és només edificis, l’educació no és només escola; “una ciutat ha de ser conscient que dins seu hi conflueixen molts factors i actors i hem d’orientar les nostres accions sent conscients que tot el que passa és educador i que hem de posar a les persones en el centre i promoure educació en valors tota la vida”.

Aquestes són paraules d’Alba Martínez, regidora d’educació de Sant Boi, una ciutat que forma part de l’associació de Ciutats Educadores, que es va crear a Barcelona l’any 1990 i que avui compleix 28 anys. Per a Martínez, formar part d’aquest conjunt d’urbs vol dir “escoltar molt i acompanyar totes les propostes que estiguin encaminades a l’objectiu de garantir una educació justa, de qualitat i equitativa per a tothom”. I és per això que enguany -tercer any que es commemora el Dia de la Ciutat Educadora a Sant Boi- l’accent es posarà en els agents educadors que no formen part del circuit formal.

Així com els anys anteriors els protagonistes de les jornades van ser les escoles i instituts o les famílies, aquest any, Sant Boi ha volgut “sortir dels col·laboradors habituals i treballar per a que els educadors que no formen part de l’educació formal se sentin convidats i valorats al projecte educatiu de ciutat”, apunten des de la regidoria. Així, en el marc del dia de la Ciutat Educadora s’han donat activitats durant tota la setmana i, el passat dimecres 28, es va apostar per donar veu a les Comunitats que Eduquen, dins l’Aliança Educació360.

Aquesta iniciativa, que va néixer a principis d’aquest any i que integra la Diputació de Barcelona, la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, pretén eliminar les fronteres entre l’educació formal i la no formal, promovent la idea de l’educació a temps complert i al llarg de la vida. “Educació360 és Ciutat Educadora, perquè recollim la mateixa idea que s’aprèn a tots els espais: a casa, l’esplai i l’espai públic i posem les persones en el centre, tot garantint es mateixes oportunitats educatives. Així que, com a Ciutat Educadora, no podríem fer més que comprar la idea d’Educació360 de seguida”, apunta Martínez.

I és que l’objectiu de generar un clima d’educació a temps complert no pot ser si no és amb l’impuls dels municipis, tal com explica Carles Barba, director de l’Aliança i membre de la Fundació Jaume Bofill: “des de l’Ajuntament compten amb el factor de la proximitat, el coneixement de la realitat del municipi i poden fer de connectors entre els agents i els recursos. Han de ser catalitzadors del canvi”, apunta.

Comunitats que eduquen

La jornada del dia 28 va servir també com a presentació de dos projectes que venen de lluny a la ciutat de Sant Boi però que, gràcies a la Crida Comunitats que Eduquen, convocada per Educació360, estan rebent assessorament i s’estan potenciant. Es tracta dels projectes ‘Eduquem Junts’, de l’escola Montbaig i el centre d’Esplai Eixida Camps, que genera oportunitats educatives equitatives a un barri amb una alta complexitat social; i ‘ESFERA Jove’, impulsat per l’Institut i la Fundació Marianao, que promou la participació dels joves i adolescents.

Aquests dos projectes de Sant Boi, són dels 110 que es van presentar a la Crida i dels quals es van escollir 30 i que s’estan mentoritzant des d’Educació360. “Volem que tots els actius de la comunitat pensin junts: hem de ressituar el paper de tothom perquè l’Ajuntament no ho pot resoldre tot”, apunta Barba. I és que una de les grans lluites de l’educació i que Sant Boi aborda amb aquests dos programes és la dificultat d’accés i la diferència d’oportunitats. “Per combatre la segregació, és de sentit comú però també revolucionari, que tota la comunitat posi en el centre la persona i es coordini per a potenciar el desenvolupament i l’educació al llarg de la vida”, considera Martínez, qui reconeix que fa anys que “lluiten contra la segregació, però no ens n’hem acabat de sortir”.

Així, des de la regidoria reconeixen que ha faltat “voluntat política”, però assegura que en iniciatives com Educació360 aquesta està “molt ben definida”. “Si som hàbils, hem d’importar aquesta voluntat als plans de govern per a poder fer incidència política a nivell elevat i que no es quedi en un projecte que ens el creguem els de sempre”, assegura Martínez. Així, amb la vista posada a les eleccions municipals del 2019, s’espera que “els propers ajuntaments puguin desplegar estratègies per les quals Sant Boi està ben posicionada”, apunta Carles Barba, que afegeix que “hi ha possibilitats de fer-ho be de cara a la nova legislatura”.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*