Transitar, un passeig per la presa de decisions i l’autoconeixement

L'exposició, que a serà a Barcelona fins el 27 de gener a l'Arts Santa Mònica, és la materialització de dos anys de feina que recull els processos de canvi i la importància de la orientació al llarg de la vida de manera complexa

Redacció - Blog de l'educació local
 

Part de l’exposició Transitar, a l’Arts Santa Mònica de Barcelona | Sandra Vicente

Caminant, al teu ritme, per una sala tancada però que, de cop, ofereix mil i una possibilitats. Les parets, lluny de ser murs, són llenços en blanc. Plens d’oportunitats, coneixements i guies. Però no marquen cap camí, només mostren les portes i les finestres per on pots entrar i sortir. Així és la sala de l’Arts Santa Mònica que acull l’exposició Transitar, concebuda per la Gerència d’Educació de la Diputació de Barcelona. Aquestes parets, fetes d’una fusta acollidora i aparentment desordenades, acaben conformant el que seria l’estructura d’una llar que, com una casa de nines, es desplega.

Massa opcions, podrien pensar alguns visitants. Però precisament així és la vida, tot un mar de decisions a prendre, milers de possibles camins que poden, o no, portar al mateix lloc. Transitar és quelcom pel que tots i totes hem de passar, però per fer-ho amb encert cal comptar amb una bona orientació, necessària en un món en canvi permanent. I això no és només necessari en el cas dels canvis educatius, sinó “per a tothom, tots fem petites passes cada dia que conformen el nostre trànsit. Amb una exposició com aquesta, que és un projecte holístic, pretenem que tothom pugui reflexionar com s’ha format al llarg de la vida”, explica Gemma Guasch, comissària de l’exposició, juntament amb Josep Asunción.

Aquesta exposició, que és itinerant i que serà a Barcelona fins el 27 de gener, és la punta de l’iceberg: la materialització de dos anys de feina a quatre territoris (Sant Vicenç dels Horts, Vilafranca del Penedès, Centelles i Badia del Vallès) on persones d’edats i itineraris diferents van participar de tallers i experiències conjuntes per definir-se i definir els seus canvis. Acompanyats per un equip de vint artistes acabats de graduar, els participants de cada localitat van participar de tres dinàmiques. “No pensàvem en els continguts, sinó en el procés. Era una cosa que no feia ningú, enfocar l’orientació amb aquesta complexitat”, reflexiona Guasch.

Les activitats van versar sobretot sobre l’autoconeixement. En un primer moment, tot estimulant la creativitat, es va construir una casa en miniatura amb materials senzills que havien de convertir en un espai habitable, tot descobrint en quin punt estaven, on volien arribar i què els aturava. “Hem d’anar creant un nou llenguatge i una nova manera de fer per avançar”, apunta Guasch. I és que aquesta casa, dissenyada pels participants, ha acabat essent el model del marc de l’exposició.

“Vam crear una metàfora de l’ésser humà com una casa i l’eix troncal de l’exposició és confrontar-se amb aquesta casa”, explica la comissària. Tenim, doncs, els somnis a les golfes i al soterrani el malestar per allò que no som capaços de fer. I al mig, la realitat. “La casa és el coratge, hi pots transitar, per les seves portes i finestres, que són les competències, i pots situar-te lliurement cap on vulguis anar”. Aquesta casa, amb el recorregut tan complex, té un reforç visual molt potent complementat amb els testimonis que van deixar els participants en acabar el projecte.

Part de l’exposició Transitar, a l’Arts Santa Mònica de Barcelona | Sandra Vicente

Setmana Transitar, una proposta d’innovació

El president de la Diputació de Barcelona, Marc Castells, ha destacat durant la presentació de l’exposició a Barcelona, que Transitar “s’ha d’entendre dins un marc d’innovació, participació activa i formació continuada”. I és que, tal com destaquen Guasch i Castells, l’orientació va més enllà dels centres educatius i, fins ara, “no hi havia cap política pública que preguntés a la gent sobre aquests canvis. I aquesta sí que ho fa”, ha apuntat Castells.

L’exposició, però, és només una part de totes les activitats que l’acompanyen i que conformen la Setmana Transitar (a Barcelona fins el 25 de gener) que inclou un laboratori sobre resiliència, activitats sobre orientació anomenades ‘Minilabs’, un banc d’experiències, diàlegs sobre l’èxit i el fracàs i sessions interactives. Concretament, el dia 25 té lloc el TransitarLab sobre resiliència i es podrà assistir al diàleg sobre èxit i fracàs amb Andreu Rifé (músic i actor), Curro Claret (dissenyador) i Gemma Ventura (periodista).

Així, aquesta activitat es troba en el marc de la lluita contra el fracàs escolar plantejat per la Unió Europea en el projecte Horitzó 2020. En aquesta línia, i pel que fa a la Diputació de Barcelona, contribueix a la reducció de la taxa d’abandonament escolar amb polítiques de suport als ens locals.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*