La importància de trobar el rumb adequat

El projecte Rumb, que va néixer a finals del curs passat, és una iniciativa municipal de Sant Celoni que treballa en xarxa amb diferents actors per a orientar, tant en el pla formatiu com laboral, i reduir les taxes d'abandonament escolar prematur.

Redacció - Blog de l'educació local
 

Flickr

L’abandonament escolar és un dels cavalls de batalla que tota administració o entitat educativa porta sempre al cap. Encara que en els darrers 5 anys la taxa d’abandonament prematur hagi disminuït un 7,9% a Catalunya, les previsions anuncien que aquest 2019 el 17,4% dels estudiants haurà abandonat prematurament els estudis.

Aquesta xifra, tot i el decreixement dels darrers temps, continua sent preocupant per molts actors educatius, sobretot pel fet que afecta a col·lectius concrets. Les famílies de renda més baixa, aquelles a les que els progenitors no compten amb títol o les migrades són les que més pateixen la desinformació, la frustració o la necessitat punyent d’ingressar més diners a la llar. Factors que duen a l’abandonament.

Per això, es mostra imprescindible per a qualsevol administració que vulgui lluitar contra aquesta xacra, que ho faci, no només des d’educació, sinó des de diversos agents que tenen un paper clau a jugar en aquesta realitat complexa. És des d’aquesta convicció que neix el projecte ‘Rumb’, a Sant Celoni, que té com a objectiu orientar i facilitar la inserció dels joves en coordinació amb els centres escolars i altres els agents implicats.

Aquest servei municipal es defineix com un “servei d’acompanyament i orientació a joves que no tenen un projecte definit” i del que participen diferents àrees de l’Ajuntament, com educació, promoció econòmica, ocupació o serveis socials. “És un servei en xarxa”, apunta la Manoli Gallardo, mestra del Sax Sala on té lloc el Rumb. La Manoli destaca la importància de la cooperació, tant, que la coordinació entre agents ja havia començat abans del Rumb. “Teníem comissions que ja buscaven el treball en xarxa per a treballar amb joves que no acreditaven, així que ja teníem el camí fet amb els centres educatius”, afirma.

Però el Rumb va més enllà; no té sentit treballar l’orientació només a quart d’ESO, sinó que des de primer el jove hauria de començar a dissenyar un projecte que li permeti arribar a l’últim curs capacitat per prendre decisions importants. Per tal de detectar quins són els i les alumnes susceptibles de necessitar aquesta orientació, cal la cooperació dels centres. Treballar amb els centres ha de permetre dissenyar i posar en marxa espais d’orientació que empoderi els joves i redueixi el seu desencís.

I és que aquest projecte encara està en vies d’assentament: va néixer a finals del curs passat, durant el qual s’han anat afiançant els ponts de la cooperació, i és ara a l’inici del curs 2019/20 que “posarem un peu als centres i, en contacte amb els orientadors de l’ESO, farem que el Rumb sigui un referent per al jovent de Sant Celoni”, apunta Glòria Martori, tècnica de promoció econòmica de l’Ajuntament i, juntament amb la Manoli Gallardo, responsable d’implementar Rumb. Així, l’objectiu d’enguany és aconseguir que els joves tinguin un referent clar, amb cara i ulls, al que recórrer per cercar orientació.

Orientació individualitzada

El disseny del projecte Rumb deriva cap a un objectiu molt concret: generar una atenció personalitzada, “recollint informació i fent un dibuix del jove i, segons els seus interessos, cercar diferents recursos formatius o ocupacionals”, explica la Glòria. Així, en aquesta primera etapa, les orientacions són individuals -tot i que està sobre la taula realitzar activitats grupals- de tal manera que el seguiment sigui més fàcil, per saber si el jove “flueix o s’ha de reorientar”.

Així, Rumb “no és només educació”, sinó que també tracta la derivació a la formació i la inserció laboral. “El món laboral és aprenentatge: tothom acaba allà i moltes vegades la necessitat d’un jove és no continuar estudiant i incorporar-se al mercat”, apunta la Glòria. D’aquesta manera, afirmen, treballar pot ser una manera de detectar mancances i encaminar més la seva trajectòria, treballant més determinades competències que el jove desconeix o no potencia i tirar cap a altres direccions.

“L’objectiu final és desenvolupar capacitats i noves competències, ja sigui per a enfrontar-se al món laboral amb més èxit o formar-se millor”, diu la Manoli. És aquesta funció del Rumb la que fa que doni resposta tant a joves derivats de centres, com d’altres vies, com pot ser el servei local d’ocupació. “De vegades, inclús als centres, els costa saber tot el que hi ha després de l’educació obligatòria, per això volem que qualsevol jove sàpiga que el Rumb és el seu programa de referència davant qualsevol dubte”, apunten les impulsores del projecte.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*