Cap a una educació transformadora, ens ajudes?

Fa més d’un any, la Comissió d’Educació de la Federació Catalana d’ONG vam decidir definir què enteníem per educació. Però no només això, si no que varem anar més enllà i li vam afegir un cognom, el de transformadora.

Sonrisas de Bombay - SOS Racisme
 

unnamed-1

Fa més d’un any, la Comissió d’Educació de la Federació Catalana d’ONG vam decidir definir què enteníem per educació. Però no només això, si no que varem anar més enllà i li vam afegir un cognom, el de transformadora. Això, que en principi podria semblar senzill, us assegurem que de senzill no en té res. Doncs preteníem traslladar els objectius, els reptes, les demandes i les idees que portàvem mesos treballant a la Comissió a un document que integrés, a més, les diferents perspectives i origen de les entitats que la conformaven. Algú va dir, “fem un manifest” i això vàrem fer, un manifest. Concretament el Manifest pel Dret a una Educació Transformadora, un document de cinc pàgines que va ser aprovat per l’Assemblea General de la Federació el juny de 2013.

El Manifest pel Dret a una Educació Transformadora és fruit d’un debat intens i serè, i recull, entre altres qüestions, reflexions en torn a l’educació com una eina per generar canvis positius de transformació social que ens permetin avançar en la construcció d’una societat més justa, respectuosa, equitativa i solidària.

Des de la Comissió, som plenament conscients que l’actual context de crisis econòmica, social i política, ens planteja a tots i totes molts reptes i incògnites. Cada dia som testimonis de com, moltes de les decisions que prenen els poders públics, suposen un pas enrere en les polítiques socials, privatitzant i encarint els serveis públics. L’educació no roman aliena a elles. Algú va dir, “un país no pot viure sense bancs”, nosaltres afegim, “és possible que un país visqui sense educació?”.

Entenem que, precisament, la millor sortida a la crisis passa per la implementació d’un model d’educació integradora, humanista i compromesa. Un model que permeti als éssers humans desenvolupar les seves capacitats amb autonomia per poder millorar com a persones i, a la vegada, com a societat.

Però per aconseguir tot això no podem romandre impassibles. La Comissió, i per tant la Federació Catalana d’ONG, exigeix als poders públics el seu compromís per la construcció d’aquest nou model i, per això, demana el compliment de les recomanacions que diversos organismes internacionals han manifestat en torn al suport i implementació d’una verdadera educació en Drets Humans, Pau i Desenvolupament; la fi de les retallades en polítiques socials i el reforç de les diferents instàncies educatives; una millor i més eficient articulació entre els diferents nivells de les administracions públiques amb competències en educació; l’impuls d’un programa coherent de polítiques públiques basades en la cultura de la pau, el respecte als drets humans, la solidaritat internacional, l’equitat de gènere, la participació social i el suport a l’economia social i la banca ètica, entre altres qüestions.

A través de diferents accions i activitats, com el present blog, nosaltres ja ens hem posat mans a l’obra, ens ajudes?

 Jose Mansilla (Sonrisas de Bombay) i Alba Cuevas (SOS Racisme-Catalunya)

2 Trackbacks & Pingbacks

  1. Cap a una educació transformadora - Ara.cat
  2. Por una educación transformadora, ¿nos ayudas? | El Antropólogo Perplejo

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*