Una noció de CULTURA des del relativisme cultural: necessitem avançar cap a una Escola Antiracista

El curtmetratge de Xavi Sala "Hiyab" ens convida a dialogar, ens proposa un debat, en bona part, cultural; i situar-nos en la perspectiva del relativisme cultural ens pot facilitar el seu anàlisi.

SOS Racisme
 
 

sos

El curtmetratge que veureu tot seguit, ens presenta el conflicte que es dóna en una aula d’un institut quan una de les seves alumnes decideix anar a classe amb el hijab.

El film ens convida a dialogar, ens proposa un debat, en bona part, cultural; i situar-nos en la perspectiva del relativisme cultural ens pot facilitar el seu anàlisi.

Ens trobem davant de dos posicionaments que comparteixen un visió excloent de la realitat. Per la mestra i per la Fatima el seu posicionament respon a la possessió d’uns criteris propis a l’hora d’entendre, explicar i relacionar-se amb el món. Uns criteris que van acompanyats de valors, creences i pràctiques, alienes per totes aquelles persones que no les comparteixen.

La mestra no entén que la Fàtima porti el hiyab ni pot comprendre perquè la noia s’aferra a portar-lo. És més, per la mestra, la llibertat és donar l’opció de no portar el vel, quan en realitat, es tracta d’una obligació. Tampoc pot passar desapercebut un element fonamental, el poder. La situació evidencia una relació de poder totalment desigual que no permet el consens. La mestra exerceix el poder com a adulta, professional, representant de la institució escolar i membre de la cultura dominant.

La institució educativa, representada per la professora, té una visió de la realitat clarament etnocèntrica, partint d’un únic punt de vista i de certa jerarquització.

Però si posem el focus en la Fàtima, veiem també una jove musulmana amb dificultats per comprendre el posicionament de la professora. La Fàtima se sent agredida i negada de llibertat. “Si entres amb el hiyab seràs la rara de la classe”, li diu la mestra per convèncer-la. Davant d’arguments com aquest, que responen a la visió etnocèntrica de la mestra, la jove es incapaç de connectar-hi.

El curt presenta dos mons paral·lels. Mons que necessiten d’un procés de coneixement, diàleg i intercanvi que permeti la comprensió mútua, la possibilitat d’arribar a consensos o marcs compartits de respecte i convivència.

La diversitat cultural és una realitat, per això cal que ens dotem d’elements que facilitin el contacte entre cultures. Només així podrem per evitar la normalització de l’aïllament que condueix a la segregació i a l’exclusió, només així, podrem garantir la igualtat entre aquestes cultures, per equilibrar el poder i evitar que es donin i es consolidin situacions de racisme.

L’escola és una institució social, juga un paper fonamental en el procés de socialització i de creixement de les persones, desenvolupant funcions que van més enllà de les acadèmiques i les que estan relacionades amb la convivència i la cohesió en el centre. Educar és transmetre valors, fer créixer, donar eines per a ser ciutadans i ciutadanes…. Per això necessitem una escola antiracista per la construcció d’una societat igualitària i diversa.

Per saber més

  • Interculturalitat i educació. Diversitat Cultural i Educació. Mòdul 1 i 2.
  • Naïr, Sami(2010) La Europa Mestiza. Galaxia Gutenberg.
  • De Lucas, Javier (1996) La respuesta del Derecho en una sociedad multicultural. Icaria: Barcelona.
  • Besalu, Xavier. (2002). Diversidad cultural. Síntesis: Madrid.
  • Essomba, Miquel Àngel. (2001) Construir l’escola intercultural. Graó: Barcelona

 

About SOS Racisme

SOS Racisme Catalunya és una associació que des del 1989 treballa en la defensa dels Drets Humans des de l’acció antiracista. Entenem el racisme i la xenofòbia com un atac als Drets Humans i per tant lluitem per eradicar-los en tots els estats i tots els àmbits de la societat. Reivindiquem la igualtat de drets i oportunitats per a totes les persones que compartim i conformem una mateixa societat, com un factor indispensable per universalitzar el concepte de ciutadania. Contact: Twitter | More Posts

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*