Educar en la solidaritat: riscos i oportunitats del nou Servei Comunitari

Més enllà de la constatació de la pobresa i les desigualtats i de la primera reacció de l'assistencialisme, l'Aprenentatge Servei pot ser una oportunitat per connectar el currículum amb la feina d'entitats i moviments socials que treballen dia a dia per crear les alternatives socialment necessàries.

lafede.cat
 
 

nenapancarta

El Departament d’Ensenyament acaba d’anunciar la posada en marxa del Servei Comunitari obligatori, per a l’alumnat de tercer i quart d’ESO. El Govern introdueix així la metodologia de l’Aprenentatge Servei – APS en el currículum amb l’objectiu de “garantir que els estudiants al llarg de la seva trajectòria escolar protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat”.

Deixant de banda el debat sobre l’obligatorietat, cal dir que durant els últims dos anys aquest Servei Comunitari s’ha posat en pràctica de manera experimental en prop d’un centenar de centres catalans i que, en bona part, s’ha fet gràcies al finançament de la Unió Europea, i a través del projecte REDDSO – Regions per l’educació per al desenvolupament sostenible i solidari, impulsat per la Federació Catalana d’ONG – FCONG, juntament amb el propi Departament d’Ensenyament. És per aquesta raó que les ONG catalanes, d’entrada, ens felicitem per aquest anunci: hi veiem una oportunitat per seguir treballant l’educació crítica i transformadora a les aules.

Hi ha però, moltes maneres d’enfocar aquest servei comunitari. La Consellera Rigau, el passat 2 de juliol, va posar alguns exemples de serveis ja realitzats per joves, com la recollida d’aliments. Tot i ser necessàries, aquest tipus d’iniciatives més assistencialistes només poden ser la primera etapa d’una educació de la solidaritat més completa i ambiciosa. Tal i com apunta el Centre Promotor d’aprenentatge servei, l’APS combina intencionalitat pedagògica i intencionalitat solidària. Les ONG apostem per una solidaritat que fomenti la capacitació real dels joves catalans per transformar la seva realitat, i per uns projectes educatius que els permetin conèixer les causes de problemes globals com la pobresa, la injustícia alimentària o el canvi climàtic, entre d’altres. El que volem són joves empoderats com agents de canvi, disposats a buscar solucions a aquestes problemàtiques adaptades a les seves possibilitats, que incorporin com a valor el fet d’assumir la construcció d’alternatives, en la línia d’alguns exemples destacats al blog del projecte europeu fa uns dies.

La nostra trajectòria de més de 20 anys treballant a les escoles ens diu que no és només qüestió de projectes específics, sinó d’un canvi real de les polítiques educatives en aquest sentit perquè, certament, ningú pot educar en la transformació si no disposa dels recursos, les eines i l’experiència necessària. La formació compartida de tots els agents educatius i l’obertura d’espais de treball i de reflexió amb la participació de centres, famílies, entitats i moviments socials, resulten imprescindibles per imaginar projectes que ens facin avançar cap a una escola oberta a l’entorn, i compromesa amb la justícia global.

L’Aprenentatge Servei pot ser justament això: una oportunitat per connectar el currículum amb la feina d’entitats i moviments socials que treballen dia a dia per crear les alternatives socialment necessàries. Més enllà de la constatació de la pobresa i les desigualtats, podem oferir al nostre jovent l’opció de mirar críticament la realitat, de trobar les causes, de conèixer les respostes que s’estan donant des de la defensa concreta i propera dels drets humans, o l’anàlisi de conflictes. Només treballant des de l’empatia, construirem una ciutadania crítica, activa i conscient de la necessitat d’actuar globalment.

Les ONG no voldríem que l’APS acabés sent una oportunitat perduda per no aprofitar totes les seves potencialitats. Jaume Funes, per exemple, es preguntava fa uns dies si pel Departament d’Ensenyament organitzar una moguda perquè no desnonessin a la família d’algun alumne de l’escola, o per protegir el dret a l’atenció sanitària dels germans grans dels companys de classe d’origen immigrant, puntuaria per Socials. Nosaltres creiem que estaria molt bé que així fos. És més, pensem que organitzar a classe una campanya de denúncia per promoure el boicot a una entitat bancària que especula amb aliments o a una empresa que vulnera els drets laborals, d’aquí o d’arreu, serien excel·lents projectes d’APS. Per aquest motiu, fa anys que fem xarxa i donem suport al professorat que vol treballar en aquesta línia.

lafede.cat – Organitzacions per a la justícia global