La guerra no és la resposta: resisteix la militarització de la joventut!

Una crida a l’acció: del 25 al 31 d’octubre se celebra la primera setmana internacional d’acció per una educació i investigació científica lliures del militarisme: un esforç concertat d’acció antimilitarista a nivell mundial per conscienciar i desafiar el paper que l’exèrcit exerceix en l’educació, així com donar veu a les possibles alternatives.

Desmilitaritzem l'educació
 
 

Des del moment en que neixen menors i joves a tot el món estan exposats a les forces armades i als valors militars que els envolten. Se’ls ensenya que les forces armades i la violència poden resoldre els problemes. Parlem de la militarització de la joventut.

En alguns països aquesta militarització és visible i evident: joves (principalment, encara que no exclusivament, homes) són obligats a unir-se a l’exèrcit a través del reclutament. Això pot incloure reclutament forçat o reclutament de nens i nenes.

En molts llocs, fins i tot on el reclutament ha estat suspès o abolit, els governs, traficants d’armes i altres que es beneficien amb la guerra tenen un interès particular en adoctrinar joves perquè vegin les accions militars com una cosa positiva, perquè – ara i en el futur – acceptin la guerra, ja sigui participant ells mateixos, votant per governs que emprenguin guerres o permetent que els seus impostos es facin servir per lliurar guerres. En aquests contextos, els que tenen el poder no recluten els cossos de les joves: recluten les seves ments i els seus diners.

foto2 desmiliFont: Wikipedia

La militarització de la joventut inclou el reclutament obert per part de l’estat o per forces no estatals, perquè les persones s’uneixin a les forces armades de manera aparentment voluntària. Però hi ha molt més en tot això. La militarització també inlcou la presència i influència de les forces armades en l’educació (incloent l’obligació dels menors a realitzar entrenaments militars a les escoles) o en els mitjans socials, en els grups juvenils i en les activitats militars públiques com desfilades i commemoracions als carrers. Celebra el guerrer masculí fort, que se sacrifica i es recolza en la idea d’un enemic, del qual les nostres comunitats (en general identificades com a dones) han de ser protegides.

D’altra banda, joguines i vídeos amb temàtiques militars són usades per empreses d’armes i per reclutadors per atraure joves a seguir una carrera tant en la indústria de les armes com en l’exèrcit. La moda i l’entreteniment militar en pel·lícules, televisió, etc i fins i tot en la música forma part de la campanya contra la crítica de la violència organitzada.

Aquestes influencies diverses porten als joves a acceptar les forces militars com a normals, naturals, com una cosa que no es discuteix. En aquest sentit, Col. David Allfrey, excap d’estratègia de reclutament de l’exèrcit britànic, va dir:

El nostre nou model tracta de generar consciència, i això pren un període de deu anys. Comença amb un nen de set anys que veu a un paracaigudista en un espectacle aeri i pensa “Això sembla genial”. Des d’aquí, l’exèrcit està tractant de generar interès gota a gota “

Si alguna vegada anem a viure en comunitats pacífiques i justes, hem de trencar aquest cercle d’ensenyar la guerra als joves generació rere generació.

Els governs saben que les escoles sovint són territoris oberts per a la normalització de la guerra com una forma de vida i un mitjà per solucionar els problemes. Aquest rètol d’Israel diu “Quan entro a classe, sé que estic preparant els ciutadans de demà per a la pròxima guerra”.

foto3desmili

Durant aquesta se celebra la Setmana d’acció per una educació i investigació lliures del militarisme, una crida als joves, les seves famílies, al professorat i a les persones preocupades en tot el món a reconèixer que tenim un problema si permetem que les ments dels joves siguin formades per creure que la guerra és la resposta.

Volem resistir i parlar de com arriben les forces armades als joves a tot el món. T’uneixes amb nosaltres?

Per on començar

  • Parlar amb persones, especialment joves. Compartir aquesta crida a l’acció i preguntar als joves per les seves experiències en relació als símbols relacionats amb el militarisme

  • Aprendre més sobre la militarització de la joventut, i buscar grups que estiguin actius treballant contra la militarització de la joventut. Visitar webs i blocs de diferents moviments i plataformes en contra de la militarització.

  • Aquesta setmana és la primera setmana d’acció per una educació i investigació lliures del militarisme – desafiant la forma en què els joves són atrets pels militars. Ajuda’ns a difondre la setmana d’acció – fes servir #milifreeedu a les xarxes socials

Nota: fins a aquí, aquest escrit el signen 24 entitats i plataformes de 16 països i estats de tot el món (veure més).

A Catalunya

Des de l’any 2008 i arran de la trobada d’entitats pacifistes i a favor d’una educació transformadora en el context del Fòrum Social Català, es va crear la campanya Desmilitaritzem l’Educació.

La campanya està formada per mes de quaranta entitats vinculades al foment de la pau i a l’educació.  El seu objectiu principal és denunciar la creixent presència de l’exèrcit en espais educatius, tant formals com informals i no formals.

S’han realitzat diverses accions simbòliques i de protesta per la presència de l’exèrcit en el Saló de l’Ensenyament, el Festival de la Infància i el Fòrum de la FP i l’Ocupació (Tarragona)

foto4desmili

També s’ha sol·licitat a la consellera d’Ensenyament Irene Rigau i a la Sra. Helena Rakosnik, com a presidenta del Festival de la Infància, que retirin la invitació a totes les forces armades per considera que la seva presència al Saló de l’ensenyament i al Festival de la infància, contravé els valors i actituds que s’anuncien en la convocatòria de cada esdeveniment.

Des del convenciment que la missió de les institucions i els agents educatius és el foment de la cultura, la ciència i els valors de la convivència i la diversitat, creiem que exèrcit i educació són conceptes manifestament antagònics.

Quins valors educatius transmeten els exèrcits? Quins són els veritables interessos que hi ha darrera de les seves funcions “humanitàries i solidàries”?

Quina educació per a la ciutadania es fomenta des d’una cultura de la defensa, avalada pel Ministeri d’Exteriors i pel Ministeri de Defensa, i permesa des de la conselleria d’Ensenyament i d’altres instàncies públiques que autoritzen l’accés de la propaganda militar a espais educatius?

Ens preguntem si s’adoptaran les mesures coherents amb la política educativa pels valors de la pau i de la noviolència del govern català en la qual l’Educació per la Pau i la Coeducació siguin elements fonamentals dins dels currículums educatius.

Volem educar sense violència! Les Armes no Eduquen, Les Armes Maten.

Article publicat al blog de la Campanya Desmilitaritzem l’educació

About Desmilitaritzem l'educació

La campanya Desmilitaritzem l’Educació està formada per mes de quaranta entitats vinculades al foment de la pau i a l’educació. El seu principal objectiu és denunciar la creixent presència de l’exèrcit en espais educatius, tant formals com informals i no formals. Contact: Lloc web | Twitter | More Posts

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*