Educació i Refugi, la necessària perspectiva crítica i transformadora

Per fer visible el compromís del món educatiu en relació a la situació actual s'ha organitzat la Setmana d'Accions Educatives pel Dret a Migrar, del 10 al 18 de desembre

#edutransforma
 

A l’inici d’aquest curs ha començat el seu camí la Xarxa Educativa en Suport a les Persones Refugiades amb la intenció de compartir materials, recursos i experiències educatives i articular accions transformadores per superar l’actual crisi ètica de les fronteres.

Per fer visible el compromís del món educatiu en relació a la situació actual s’ha organitzat la Setmana d’Accions Educatives pel Dret a Migrar, del 10 al 18 de desembre.

del-10-al-18-de-desembre-2016

Fa massa temps que estem patint un drama humanitari a nivell mundial. Milions de persones han de marxar dels seus països fugint de les guerres, de la fam, de persecucions per motius polítics, ideològics, de raça o identitat i per la vulneració dels drets humans. Mentrestant unes polítiques injustes (i acords de dubtosa ètica i legalitat) giren l’esquena a aquesta situació i afavoreixen el negoci de la “seguretat” fronterera amb escandaloses inversions que no responen gens a la legítima demanda de mobilitat humana.

Per altra banda, una gran mobilització social reclama el respecte dels mínims criteris ètics i de drets humans en el tractament d’aquesta crisi. L’onada de solidaritat està creixent i són moltíssimes les entitats i persones que s’estan aixecant per mostrar el seu rebuig, indignació i tristesa davant el sofriment humà constant. Bona part d’aquesta mobilització ve del món educatiu.

A partir dels debats i reflexions crítiques que s’han generat a les escoles i instituts, associacions de famílies, casals, esplais o agrupaments sobre la “solidaritat” de recollida i enviament de material a les persones refugiades, resulta incontestable que el tema ha d’entrar i aprofundir-se als espais educatius dels nostres barris. Estem davant d’un fenomen, les causes del qual no són puntuals ni passatgeres, per les seves característiques són causes estructurals i se’ns presenten com a complexes i o insuperables. Per tot això, als centres educatius i als socioculturals no ho podem encarar de manera descontextualitzada, ni tampoc des de l’emoció per sincera i sentida que sigui. No podem obviar que les persones refugiades pateixen el sofriment de deixar els seus pobles i arrels com a conseqüència del negoci de la guerra, de règims que limiten les llibertats, vulneren els mínims principis democràtics i els drets humans.

Des d’aquest enfocament ampli i global, les seves causes ens interpel·len com a pròpies, l’esgotament del model de desenvolupament i la caducitat del model de convivència occidental que ha prioritzat les relacions comercials i financeres per sobre de les humanes i socials, ens obliga a entrar en el tema i tots els seus prismes, és la motivació i l’ocasió ineludible per educar des d’una perspectiva crítica i transformadora.

També és ocasió d’educar (i no podria ser d’una altra manera) amb una perspectiva de solidaritat propera i concreta en el nostre quotidià que ens apropi als infants i joves que han hagut de deixar els seus països d’origen en contra de la seva voluntat, als infants i dones que han hagut de fugir de casa seva per maltractament i abandonament, o a les famílies que pateixen la plaga dels desnonaments.

Xarxa Educativa en Suport a les Persones Refugiades

trobada_mon_educatiu_gracia_8setembre

La Xarxa és un espai de nova creació que representa un punt de trobada, cura i reflexió de la comunitat educativa per compartir materials, recursos i experiències educatives que permetin superar la situació de bloqueig actual en relació a la crisi ètica sobre les fronteres i demanar el respecte als drets humans de tothom i en especial de la dignitat de les persones que migren. Els seus principals objectius s’emmarquen en la trobada i l’intercanvi de reflexions sobre l’experiència dels últims anys, obligant a un enfocament crític per a superar visions i propostes assistencials, paternalistes, d’heroïcitat o descontextualitzades. La Xarxa també es proposa ser l’espai d’articulació col·laborativa per unir esforços i entonar conjuntament un sincer i fort reclam als organismes públics i polítics responsables de l’actual situació.

Com a comunitat de mestres, educadores, mares i pares, el principi educatiu que ens motiva és el protagonisme transformador d’infants i joves. La veu i acció d’elles i ells és el principal motor i objectiu de la Xarxa. A la Xarxa hi tenen cabuda tots els agents educatius: escoles, instituts, famílies, entitats del lleure, equipaments educatius, moviments socials, associacions, així com persones interessades a col·laborar-hi. Actualment hi participen més de 50 centres educatius, associacions de famílies i entitats.

L’articulació de la col·laboració i suport mutu de proximitat, s’ha concretat en la creació de grups locals i territorials de districte, barri o municipi, com per exemple a Gràcia, Sarrià-Sant Gervasi, Nou Barris, Sants, Hostafrancs i La Bordeta. També ha començat a articular-se un grup de treball a Premià de Mar. De la trobada i la col·laboració entre professorat i entitats també han sorgit iniciatives globals com un recull de recursos i experiències educatives en relació a aquesta temàtica amb l’objectiu que siguin sistematitzades i compartides per tota la comunitat educativa.

A més a més, des de la Xarxa també volem promoure un seguit  d’accions coordinades a tots els centres i entitats que en formin part durant la Setmana del 10 al 18 de desembre de 2016.

Setmana d’Accions Educatives pel Dret a Migrar #EducacióiRefugi

Les dates de la Setmana s’han fet coincidir amb el Dia dels Drets Humans (10 de desembre) i el Dia de les Persones Migrants (18 de desembre), dates on els centres i espais educatius ja venen realitzant accions de manera habitual.

S’ha proposat una calendarització d’accions vinculades a cada dia de la setmana amb la intenció d’articular una sèrie de missatges comuns entre els agents educatius. Les entitats interessades en participar a la Setmana poden fer-ho organitzant una o diverses accions de les proposades al calendari, així com qualsevol altra que tingueu prevista. La Setmana també és un bon moment per fer visible (a través de blogs d’aula, de centre, xarxes socials i qualsevol altre mitjà) totes les accions que els centres i entitats de lleure ja han realitzat o les accions que es tenen programades per a aquest curs. Totes les informacions i accions públiques es difondran a través de diferents canals sota l’etiqueta #EducacióiRefugi amb la intenció de promoure un ampli debat en la comunitat sobre el paper de l’Educació davant l’enorme repte de l’actual crisi ètica.

A través de la pàgina web www.obrimfronteres.wordpress.com les escoles, famílies, entitats o persones interessades poden entrar en contacte amb la Xarxa per adherir-se i participar en les accions.

La proposta de la Xarxa Educativa, més enllà de la Setmana d’Accions, és mantenir la comunicació i col·laboració entre tots els actors educatius implicats per seguir construint de manera continuada, articulada i col·laborativa un moviment educatiu a favor dels drets humans, la convivència i la construcció de la pau, posant al centre de l’acció l’enfocament crític i el protagonisme transformador d’infants i joves, així com la riquesa de la diversitat present en el nostre entorn. La Setmana també s’ha integrat dins la Campanya Casa Nostra, Casa Vostra que té prevista una sèrie d’accions comunicatives que finalitzaran al mes de febrer amb la realització d’una gran manifestació.

Aquest article s’ha preparat a partir dels escrits i reflexions aportades per Alejandro Montesinos (Escola Seat), Cesc Noguera (Escola Patronat Domenech) Mireia de Mingo i Joana Llinàs (Assemblea Groga de Gràcia) i Antonio Alcántara (Ateneu Popular 9Barris)