Apostar per l’educació transformadora és avançar cap a la justícia global

Lafede.cat llança el vídeo "Eduquem per a la transformació social" per tal de reflexionar sobre el paper de l'educació i els seus professionals en la construcció de la Justícia Global. El vídeo forma part de la campanya FentiPensant la Justícia Global.

#edutransforma
 

Foto: Antonio Marín Segovia

La despesa en educació a Catalunya està a la cua d’Europa. Darrerament el món educatiu ha sortit al carrer per defensar una escola pública i de qualitat i en contra l’augment de les taxes, i també per exigir al govern català que doni resposta a l’actual situació de l’educació catalana amb uns pressupostos que reverteixin les retallades que el sector pateix des de l’any 2010: menys professorat i més precaritzat, i menys inversió. Si el 2012 la mitjana europea en inversió educativa era del 5,25% del PIB, a Catalunya se situava al 2,91%, segons l’anuari 2015 de la Fundació Jaume Bofill “Reptes de l’educació a Catalunya“. Era el sisè país en retallades per sota de Romania, Letònia, Lituània, Bulgària i Portugal. Entre el 2009 i el 2012 la reducció ha estat d’un 17,5%.

La situació de precarització de l’educació a Catalunya va enllaçada amb la construcció d’una societat cada cop més desigual i més injusta. Precisament des de la comissió d’educació de Lafede.cat, on hi participen entitats del món de la cooperació, de la construcció de la pau i la defensa dels drets humans, es treballa per eradicar les situacions d’injustícia i desigualtat als països empobrits i treballar aquestes problemàtiques als països enriquits. La societat europea, i la catalana ens especial, es troba en un moment delicat i per això, des de la comissió es llença la campanya “Educació per a la Justícia Global” amb l’etiqueta #EduJustíciaGlobal, dins el marc de FentiPensant la Justícia Global, una campanya iniciada el novembre de 2016 per reflexionar sobre què és i com apliquem el concepte de justícia global.

Davant la injustícia i la desigualtat, cal una educació enfocada a entendre la realitat complexa i que ajudi a donar-hi respostes. En aquest context, l’educació ha de generar canvis positius cap a una “societat més justa, respectuosa, equitativa i solidària”, remarca el Manifest pel Dret a una educació transformadora de Lafede.cat, que aposta per fomentar metodologies participatives que eduquin d’una forma crítica i amb vocació transformadora, enfocades a potenciar les capacitats de les persones i dels col·lectius i la seva autonomia. Cal posar en valor l’educació pública i de qualitat davant l’augment de les retallades i la pobresa per neutralitzar un món cada cop més individualista i consumista.

El vídeo “Eduquem per a la transformació social” vol ser una reflexió per part del món educatiu (mestres, professorat, educadors socials, membres d’entitats, professionals del teatre i el clown…) sobre la situació actual i els problemes educatius, i traçar línies de futur i esperança. Aquest vídeo l’acompanya l’article de Vanessa Andreotti, investigadora de la Càtedra de desigualtats i canvi social de la University British Columbia de Vancouver, “El repte educatiu d’imaginar Altrament: Mapeig d’imaginaris de Justícia Global” on reflexiona sobre la construcció de l’imaginari comú entès com un relat únic sobre la realitat. “Quan els relats únics impregnen amb el seu llenguatge els marcs d’un imaginari, comencen a determinar què és possible pensar, de què es pot parlar, què és real i què és ideal. Tracen una línia que fa que les altres opcions esdevinguin invisibles, il·legibles, inintel·ligibles. Si els marcs del nostre imaginari són colonitzats per un relat únic, passem a entendre el que és diferent com una amenaça per a la nostra existència, la imatge de nosaltres mateixos, la nostra seguretat i el nostre futur”, diu Andreotti. La catedràtica fa preguntes dirigides al món educatiu per tal de capgirar la mirada sobre la realitat, ja que educar per a una mirada crítica vol dir trencar amb el relat únic i obrir un ventall de noves oportunitats. L’article, juntament amb el vídeo, reivindica que cadascú, des del seu lloc, pot contribuir a canviar el món i que mestres i educadores són també agents de canvi social.