Per què la realitat virtual revolucionarà l’educació

La realitat virtual ens permetrà acabar amb els límits del temps i de l'espai. Podrem explorar l’Univers o submergir-nos en la gran barrera de corall australiana amb el simple acte de posar-nos unes ulleres.

Estela González
 
 

realitat virtual

I si els educadors per fi poguéssim fer realitat el nostre somni de convertir qualsevol contingut en una experiència d’aprenentatge vivencial? Com canviaria la divulgació científica i cultural si, en lloc de parlar del Sistema Solar o l’Egipte faraònic, tinguéssim la possibilitat d’explorar-los en primera persona?

No és ciència-ficció, la tecnologia que ens permetrà aconseguir-ho ja existeix i ens donarà moltes alegries, és la realitat virtual.

Diuen que serà the next big thing en educació. Als cercles en els quals es dissenya el futur afirmen que el boom està en camí i que al 2016 ho haurà inundat tot: no només l’educació, també la sanitat, la comunicació o el cinema.

Potser el concepte de realitat virtual (VR, sigles en anglès) no ens vingui de nou, sinó justament al contrari. Tal com ens explica Edgar Martín-Blas, un dels pioners del sector a Espanya, “la realitat virtual ja no és aquella tecnologia prematura dels 90, ara tenim els dispositius necessaris per fer-ho bé. Els smartphones actuals poden reproduir continguts de gran qualitat i tenim ulleres molt potents, com les d’Oculus o Samsung, però també alternatives low cost que qualsevol persona pot comprar per 20€, com les Google Cardboard.”

A diferència de la realitat augmentada (AR), de la qual algun dia en parlarem perquè també té moltes possibilitats didàctiques, la VR ens permet endinsar-nos en una altra dimensió d’una manera integral. Ofereix una experiència immersiva, un viatge tridimensional i de 360º en què la sensació de presència pot arribar a ser tan gran que en un sol segon ens oblidem de qui som i on estem i ens integrem totalment en el nou escenari. Només cal veure les reaccions de la gent:

 

Què ens aportarà la VR als educadors?

Doncs una cosa tan senzilla, i a la vegada tan gran, com la possibilitat d’acabar amb els límits del temps i l’espai. I és que la VR ens permetrà caminar entre dinosaures, explorar l’Univers o submergir-nos en la gran barrera de corall australiana. I tot això amb el simple acte de posar-nos unes ulleres.

Per aquest motiu, quan s’experimenta per primera vegada, no és difícil imaginar les infinites possibilitats didàctiques d’aquesta tecnologia per als centres educatius, institucions que treballen en divulgació i qualsevol entitat que tingui alguna cosa a explicar o que vulgui practicar edutainment: a més de viure en primera persona experiències en les quals d’una altra manera no hi tindríem accés, com viatjar al passat o passejar pel Sistema Solar; ens permet simular processos, una cosa molt útil en àmbits com la medicina o la formació professional. Però també ens ofereix la possibilitat d’apropar-nos des de noves perspectives a altres disciplines i qüestions, com la literatura, l’art o la solidaritat. Com a mostra, aquesta impressionant visita al Cafè de nit de Vincent Van Gogh, o el documental Clouds over Siria, amb el qual les Nacions Unides ens traslladen a un camp de refugiats d’aquell país per conscienciar-nos sobre la situació de les persones que viuen en aquestes condicions.

No obstant, com qualsevol tecnologia, se n’ha de fer un ús responsable. A més, també se li coneixen algunes objeccions a la realitat virtual: no és recomanable utilitzar-la en menors de 7 o 8 anys per evitar problemes de visió, pot provocar marejos (per la qual cosa cal fer pauses cada cert temps) i a algunes persones els pot despertat més interès que la vida real.

Però el que està clar és que, si sabem donar-li un ús adequat, els avantatges i les possibilitats que ens brinda aquesta tecnologia en l’àmbit pedagògic són moltes i molt necessàries: descobrir, sorprendre, impactar, treballar l’empatia i les emocions (l’anomenen la màquina de l’empatia), i captivar l’atenció de l’usuari, donant-li l’oportunitat de viure una experiència educativa única.

Així que si estem d’acord amb què s’entén millor el que es viu i s’aprèn allò que connecta amb l’emoció, és a dir, si defensem l’aprenentatge vivencial i la neuroeducació, no hauríem de tenir dubtes sobre les possibilitats de la VR.

En molts sectors, com el cinema, els videojocs o la sanitat, la revolució ja ha començat. Ara és el torn de l’educació.

Enllaços d’interès:

Estela González
Sobre Estela González

Sòcia fundadora d'Eduxarxa, especialista en educomunicació i innovació educativa. Contacte: Twitter | Més articles

1 Comentario en Per què la realitat virtual revolucionarà l’educació

  1. Molt interessant!! Creiem firmement en les potencialitats d’aquestes tecnologies dins el sector pedagògic, i en la importància d’apropar el tàndem “VR i Educació” al públic en general, per a que els usuaris siguin tant consumidors com co-creadors d’aquestes magnífiques experiències que, sense dubte, revolucionaran el dia a dia docent en un futur a curt termini.

Deja un comentario.

Tu dirección de correo no será publicada.


*