Museus vius: educar amb fil d’or

El paper dels museus i de la cultura ha de ser refer el teixit social que tenim tant malmès, potenciar que ens apropiem col·lectivament del patrimoni i de les tradicions, per explorar-los amb creativitat i obrir-hi nous significats.

Montse Boher
 
 

Congreso Xénero

El dies 3, 8, 9, 11 i 12 de març es va celebrar a Galícia el III Congreso Xénero, Museos, Arte e Educación. Es tracta d’una iniciativa de la Rede Museística Provincial de Lugo que forma part del Plan de museos, xénero, arte, educación e igualdade, un programa per desenvolupar un model de gestió cultural basat en els principis de la museologia social. El congrés gallec va entroncar també amb l’esperit de la trobada Cultura Viva, unes jornades celebrades a Barcelona pocs dies abans en què es va debatre la relació entre ciutadania, institucions i espais comuns de la cultura.

Durant el Congreso Xénero, Museos, Arte e Educación es van dur a terme, també, unes jornades de formació del professorat enfocades a promoure una escola inclusiva en què es van vincular qüestions molt diverses, com ara: transexualitat, diversitat funcional, feminisme, identitat de gènere o diàleg interreligiós.

En el marc d’aquestes sessions, l’equip d’Eduxarxa vam presentar el projecte Wikidones, una proposta que promou la participació de les dones a Viquipèdia com a creadores de continguts, així com els itineraris educatius que l’acompanyen: una sèrie de materials didàctics dissenyats per incloure la perspectiva de gènere a l’aula a través de disciplines com la ciència, l’art, el cinema o la història.

La majoria de participants al congrés vam ser dones de trajectòries vitals i professionals diverses: artistes, docents, investigadores en art i pedagogia, museòlogues, gestores culturals, periodistes, educadores socials, activistes, comissàries d’exposicions, directores d’institucions culturals… Persones d’orígens diversos que vam coincidir en el desig d’interrogar-nos i aprendre mútuament unes de les altres; de nodrir-nos d’experiències i d’idees per pensar juntes com connectar educació, institucions culturals i comunitat des d’una perspectiva de gènere i d’inclusió de la diversitat. És a dir, per pensar juntes com col·locar les persones en el centre de l’acció cultural i fer efectiva la definició de museus tal com l’enuncia l’ICOM (Consell Internacional dels Museus):

“Un museu és una institució permanent, sense ànim de lucre, al servei de la societat i oberta al públic, que adquireix, conserva, estudia, exposa i difon el patrimoni material i immaterial de la humanitat amb finalitat d’estudi, educació i plaer.”

D’entre totes les experiències que vam conèixer, és especialment emotiva i representativa de la vocació del Congrés el projecte “Nos+otras en red” impulsat per EducaThyssen, el departament educatiu del Museo Thyssen-Bornemisza, i la Rede Museística Provincial de Lugo.

Nos+Otras en red

Es tracta d’un projecte col·laboratiu protagonitzat per dones procedents de col·lectius molt diversos i que promou la creació artística col·lectiva com a procés de transformació personal i social.

Un exemple de les pràctiques que vertebren el projecte és el taller de l’artista Mónica Mura, que proposa la creació d’un retrat col·lectiu a partir de fragments de retrats individuals de les participants. Els trossos es cusen amb un fil d’or, simbolitzant el fet que la comunicació, la comunitat i la creativitat ajuden a cosir i curar les ferides particulars.

Una imatge bonica que expressa molt bé el paper d’un museu viu i d’una cultura viva en la seva societat: cosir amb fil d’or la diversitat d’experiències humanes, refer el teixit social que tenim tant malmès, potenciar que ens apropiem col·lectivament del patrimoni i de les tradicions, per explorar-los amb creativitat i obrir-hi nous significats. Cosir amb fil d’or passat, present i futur. És a dir, educar.

Montse Boher
Sobre Montse Boher

Cooperativista, divulgadora cultural i editora a Eduxarxa Contacte: Twitter | Més articles

Deja un comentario.

Tu dirección de correo no será publicada.


*