Diàlegs entre educació i patrimoni

El passat dissabte 5 de novembre a Tortosa, i el 12 a Tarragona, es van celebrar les Jornades apropPA’T – Diàlegs d’educació i patrimoni. Durant dos matins, professionals del patrimoni, docents i agents culturals van explorar i compartir idees i reptes sobre el patrimoni com a recurs educatiu.

Eduard Moreno Catalán
 

Jornades aproPA'T 2016

Sens dubte, els territoris del Camp de Tarragona i de les Terres de l’Ebre tenen un patrimoni excepcional. És bo que els seus elements, i l’oferta educativa de les institucions que el vetllen, siguin coneguts per la comunitat educativa de l’entorn local. Per aquest motiu, l’objectiu de les Jornades aproPA’T  ha estat difondre els recursos patrimonials del Camp de Tarragona i de les Terres de l’Ebre i establir sinergies entre els professionals del patrimoni i de l’educació.

Les jornades es van realitzar, amb un únic programa, en dos dies i dues localitats diferents. El 5 de novembre al Museu de Tortosa, i el 12 de novembre a l’Institut Pere Martell, localitzat al Complex Educatiu del Tarragonès, a la ciutat de Tarragona.

Aventures atzaroses i el joc a la cultura

Les jornades es van iniciar amb la ponència Educació i patrimoni: una aventura d’atzar, incertesa i complicitat del divulgador i expert en la relació entre Museu i Escola Pere Viladot. En Pere ens va presentar el marc educatiu i les tendències pedagògiques actuals, així com el context en què es troben la major part dels museus avui dia. Un cop establert el context, va oferir una reflexió sobre com afrontar les propostes didàctiques des de la col·laboració entre centres educatius i equipaments patrimonials.

Pere Viladot explicant les darreres tendències pedagògiques

Pere Viladot va parlar sobre les col·laboració entre centres educatius i museus.

La segona ponència de la jornada, La dimensió lúdica de la cultura, va ser a càrrec de l’Oriol Ripoll, expert en gamificació aplicada a projectes culturals. En la seva intervenció, l’Oriol va explicar les claus per dissenyar activitats lúdiques i va mostrar diverses experiències d’èxit en l’àmbit de la gamificació museística.

Oriol Ripoll explicant les claus de la gamifiació

Oriol Ripoll va explicar les claus de la gamifiació.

Crear des de la col·laboració

Després de les ponències, va arribar el temps de l’acció. Sota el títol El repte d’innovar junts, l’equip d’Eduxarxa vam guiar una dinàmica en la qual equips formats per professionals de la gestió patrimonial i docents van reflexionar sobre les necessitats educatives actuals dels centres escolars i com els museus poden donar-hi resposta. Cada grup va partir d’un repte educatiu pensat per ell i aquest es va associar a un museu o institució patrimonial concreta per donar lloc a un projecte resolgués al repte proposat.

Dinámica

Fruit del treball dels grups, van aparèixer reptes educatius dirigits a diferents etapes educatives, des de com apropar el patrimoni a les llars d’infants a com sensibilitzar als adolescents respecte al valor del patrimoni. També es van plantejar reptes sobre la inclusió de l’alumnat amb necessitats educatives especials, i d’altres més metodològics, com ara la implantació de les noves tecnologies o el foment de la transversalitat de coneixements en l’acció educativa dels museus.

Per donar resposta a aquesta diversitat de reptes, es van prototipar projectes molt variats. Per exemple, va sorgir una proposta per promoure l’autogestió d’esdeveniments musicals al Museu Pau Casals per part de l’alumnat de Secundària o, una altra, per treballar el patrimoni arqueològic de la ciutat de Tarragona a les llars d’infants mitjançant materials de manipulació.

Enfortir el lligam entre patrimoni i educació

Els museus i equipaments patrimonials són una eina educativa de primer ordre. Per això, molts docents tenen ganes de col·laborar amb les institucions culturals i contribuir a fer que el patrimoni més proper, i sovint també més desconegut, ofereixi propostes educatives adients a les seves necessitats. Més enllà de la visita escolar, els museus poden ser un poderós aliat del professorat per a dur a terme projectes innovadors. Per aquest motiu, es fa necessària la col·laboració entre l’àmbit patrimonial i l’educatiu; el diàleg entre els museus, jaciments i institucions patrimonials i els docents, educadors i formadors. Accions com aproPA’T o el portal de culturaeducació.cat volen servir com a pont entre aquests dos mons i convidar-los a enfortir el seu lligam.

Eduard Moreno Catalán
Sobre Eduard Moreno Catalán

Llicenciat en Història, especialista en patrimoni arqueològic i editor de continguts educatius. Més articles

Deja un comentario.

Tu dirección de correo no será publicada.


*