A l’Escola Edumar fan una pizza per aprendre els quarts

Escola Nova 21 impulsa una iniciativa que posa en contacte a diverses escoles i instituts amb l'objectiu d'aprendre i compartir experiències, inquietuds i dubtes sobre el procés de canvi educatiu. Els centres obren les seves portes a docents d'altres centres que observen plantejaments i funcionaments diferents.

escolanova21
 

Són les 9:15 del matí i a l’entrada del Centre Escolar Edumar es concentren 10 docents de quatre centres diferents. Vénen a visitar Edumar, centre que forma part de la Mostra d’Escola Nova 21, a conèixer el seu procés de canvi i a aprendre i compartir sobre el procés de transformació educativa.

Des del passat 14 de novembre i fins al mes de febrer, més de 550 docents que formen part dels centres de les xarxes visitaran els centres de la mostra gràcies a una nova iniciativa que els posa en contacte amb uns objectius molt clars: aprendre i compartir experiències sobre el procés de canvi educatiu, així com inquietuds i dubtes entre iguals.

Els centres de la Mostra representativa (formada per 30 centres que, durant tres anys, estan duent a terme un procés de reflexió i transformació intensiva seguint el protocol de canvi. L’objectiu és que els procediments que es generin a través d’aquesta interacció puguin ser emprats per les institucions corresponents per a generalitzar accions de transformació educativa un cop el programa finalitzi) obren les seves portes per explicar el procés de transformació i en quin moment es troben actualment. Els docents dels centres de la xarxa (grups d’entre quatre i setze centres que cooperen en el procés per a l’actualització i el canvi a través de més de seixanta xarxes territorials) hi assisteixen amb el propòsit d’aprendre dels dubtes i experiències dels altres centres, així com compartir els seus reptes i assoliments.

Edumar, la visita comença amb una breu reunió introductòria que realitza la directora del centre, que serà la guia de la trobada. A través d’una petita presentació, explica quin ha estat el seu procés de canvi, l’entrada al programa d’Escola Nova 21 i totes les accions i formacions que han dut a terme durant aquests quasi tres anys: “Per poder avançar ens hem de formar” diu. Seguidament visiten el centre, interactuen amb els alumnes, parlen i pregunten als professors, coneixen els materials, els nous espais i destaquen els canvis que han anat realitzant durant aquests anys, tot acompanyat de l’explicació detallada de la guia de la visita. Concretament, coneixen l’espai de cuina, de jocs de taula i d’anglès. Els mateixos nens i nenes els expliquen què han estat fent durant aquella setmana: “Avui hem fet una pizza de verdures… I també hem treballat els quarts” diu un nen tot senyalant a la pizza que hi ha sobre el marbre i a la pissarra on hi ha un dibuix d’una pizza dividida en quatre.

Un cop acabada la volta pel centre, s’obre un torn obert de qüestions on els docents realitzen preguntes no només als docents del centre, sinó també als altres assistents de la trobada. Els 10 docents, reunits a la sala de mestres d’Edumar, parlen sobre temes que els preocupen com l’organització horària dels docents del centre, de la implicació dels pares i mare o de la preparació dels infants en sortir del centre, però també aprofiten per preguntar i intercanviar consells d’on han comprat els nous materials o com han elaborat alguns mobles que han vist durant la visita. Aquest últim moment de la trobada contribueix enormement a potenciar l’aprenentatge entre iguals: Docents interessats per la transformació educativa i el procés de canvi comparteixen eines, materials, recursos, pràctiques, dubtes i reptes!

És migdia, els docents acaben la visita i tornen al seu centre. Tots destaquen que la visita no només els ha servit per aprendre del centre que han visitat, sinó per replantejar-se les pràctiques del seu centre i per agafar idees per seguir transformant les pràctiques educatives i els seus centres!

Aquestes visites són accions de valor no només pels centres de la xarxa, sinó també pels centres de la mostra. La interacció dels centenars de docents implicats en el procés de canvi educatiu és imprescindible per formar a un moviment social que vol transformar l’educació i adquirir una cultura de millora contínua. Seguim fent xarxa entre diferents docents i centres educatius!

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*