La natura: màgia i oportunitat

La natura ens ofereix un desplegament gairebé infinit de moments i situacions òptimes per l’aprenentatge personal i en grup.

Trini Molist
 
 

Deixem enrere una setmana marcada per la neu i pel vent, pel fred i les glaçades, per les carreteres col·lapsades i els debats repetits sobre la competència o incompetència de les administracions davant d’aquests fets ja anunciats. Una vegada més, hem quedat indefensos i en evidència davant el ritme i els processos hivernals naturals. Gràcies.

D’aquestes i tantes altres situacions en què la natura ens emmiralla en podem aprendre, i molt. No és d’estranyar que bona part de les propostes educatives en el camp no formal, així com d’escoles de pedagogia activa i “alternativa” en el camp formal de l’educació, centrin les seves accions i projectes en el marc de la natura. Què té, doncs, la natura, que la converteixi en un espai i oportunitat d’aprenentatge tan significatiu?

Es podria pensar que es tracta de propostes toves i romàntiques, però no. El treball educatiu a la natura és molt més que la foto d’un infant amb un paisatge bonic de fons. Darrere d’aquesta imatge estàtica s’hi amaga la voluntat i intencionalitat de professionals a l’hora d’educar persones en la seva amplitud: el repte d’acompanyar els infants i joves en el seu creixement personal, en les seves relacions, en la seves iniciatives, la seva creativitat, el seu compromís, la seva recerca, les seves habilitats, el seu coneixement.

La natura ens ofereix un desplegament gairebé infinit de moments i situacions òptimes per l’aprenentatge personal i en grup.

Quan l’observem, ja ens interpel·la: a la natura hi ha un lloc per cada cosa, cada cosa és al seu lloc i tot funciona gràcies a un engranatge de relacions, respecte i compromís amb els altres. Tot té el seu rol, i aquest és imprescindible per la globalitat.

I quan la proposta pedagògica va més enllà de la barrera posant consciència i intencionalitat en la vivència de fer camí, d’uns campaments, d’una activitat en plena natura, aleshores estem donant la oportunitat als infants i joves a viure la llibertat, la responsabilitat, la presa de decisions. La màgia de viure situacions on es desperta la por i per tant, l’oportunitat de reconèixer-la, de treballar-la i afrontar-la. I també podrem sentir la plenitud d’haver fet un cim, la dificultat i l’esforç personal per haver-lo pogut culminar. I l’admiració per la bellesa i simplicitat dels paisatges.

Què són sinó aquest moments, els que ens preparen per una vida plena? Els que ens ensenyen com valorar i situar-nos davant les accions més quotidianes? I quina és la intenció d’un educador, sinó poder oferir aquesta oportunitat?

Trini Molist
About Trini Molist

Trini Molist és membre de l’Agrupament Escolta i Guia Tsunami de Vic, excomissària de la Demarcació de l’Alt Ter i excomissària general de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya. Contact: Twitter | More Posts