La Fundació Barça i l’IL3-UB presenten un curs en prevenció de ‘bullying’

Un de cada 10 estudiants a Espanya admet haver patit bullying, mentre que el 7% s’ha sentit víctima del cyberbullying. La figura d’un professional que pugui posar en marxa protocols d’intervenció davant situacions de violència escolar és cada vegada més indispensable.

Laura Reinón
 

(c) Acistock

Fer mal a un company o companya intencionadament, insultar, copejar, posar malnoms, amenaçar o difondre rumors falsos a les xarxes socials… L’assetjament escolar pot adoptar nombroses formes, tot i que les conseqüències són les mateixes: ansietat, baixa autoestima, depressió, absentisme escolar i idees de suïcidi en els escolars que ho pateixen.

Conceptes com bullying i ciberbullying es van introduir al nostre vocabulari fa una dècada aproximadament i van servir per posar nom als abusos que, d’una manera o una altra, sempre han estat presents a l’etapa escolar. Ara, amb les noves tecnologies, la persecució i la humiliació han trobat, a més a més, un nou escenari a les xarxes socials.

En aquest sentit, l’ONG Save the Children aporta dades molt preocupants: 1 de cada 10 estudiants a Espanya admet haver patit bullying, mentre que el 7% s’ha sentit víctima del cyberbullying. A escala mundial, la situació no es gaire encoratjadora: segons informació proporcionada per la Unesco, la xifra de joves que ha patit assetjament ha crescut un 87% en els tres últims anys.

Davant d’aquest panorama, la figura d’un professional que pugui actuar, prevenir i posar en marxa protocols d’intervenció davant situacions de violència escolar és cada vegada més indispensable. I precisament, per donar resposta a aquesta necessitat i amb l’objectiu d’afrontar la problemàtica, la Fundació Barça i L’Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona, IL3-UB, han posat en marxa el Curs d’especialització d’expert en prevenció del bullying i ciberbullying.

Segons Blanca Barredo, codirectora del programa de l’IL3-UB i vicepresidenta de la comissió d’advocats mediadors del Col·legi d’Advocacia de Barcelona, “cal abordar el bullying des de l’organització i l’estructura del centre educatiu cap a la resta d’institucions com la policia o ajuntaments, sense oblidar a la família”. A més, “ha d’existir un sistema que coordini tots els recursos que s’ofereixen tenint en compte tots els aspectes del problema”, afegeix.

Una formació multidisciplinària

Els objectius principals d’aquest programa passen per oferir als professionals en contacte amb possibles situacions d’assetjament les eines necessàries per a conèixer les seves característiques i manifestacions, així com obrir un fòrum de debat que permeti reflexionar sobre la manera més adequada d’abordar aquestes situacions de violència. A més, es posa l’accent en sensibilitzar sobre la importància de relacionar-se de manera positiva.

Actualment, és possible que un professor o un professional de l’àmbit social o sanitari en contacte directe amb una situació d’assetjament no conegui els límits jurídics en la seva capacitat d’actuació, o que no tingui les eines necessàries per obrir un protocol d’actuació. Per aquest motiu, el Curs d’expert en prevenció i intervenció del bullying i el coberbullying compta amb un quadre docent multidisciplinari amb professionals del dret, de l’educació, de la pedagogia i de l’administració, capaç d’aportar una visió global i de treballar amb escenaris que abastin una cobertura molt àmplia. Tots formen part també del Grup d’Infància de l’ICE de la Universitat de Barcelona.

La metodologia de treball del curs està basada en casos pràctics i activitats dirigides lligades a experiències reals aportades pel quadre docent, on es podrà posar en comú amb l’alumnat problemes que s’han afrontat des de l’àmbit privat i de les famílies.

L’inici del curs està programat per al dia 3 d’abril de 2018 i finalitzarà el 29 de juliol. El termini de matrícula estarà obert per a tot tipus de professional que busqui millorar la seva preparació en un àmbit on urgeix trobar solucions immediates. Abans, el proper 7 de març, tindrà lloc una Jornada de Prevenció i Intervenció del Bullying i Ciberbullying a l’Auditori 1899 del Barça, amb una taula rodona amb presència d’experts de diversos àmbits.

La Fundació Barça, compromesa contra el bullying

Durant l’any passat, la Fundació Barça ha portat a terme diverses activitats relacionades amb la lluita contra l’assetjament escolar: un simposi contra el bullying, una jornada de pràctiques restauratives, a més d’una una campanya de sensibilització per als professionals del sector, famílies i públic en general. També preveu realitzar una formació específica per a prevenir el bullying en l’àmbit esportiu i generar espais de coneixement, creant el consell assessor del bullying.

En aquesta línia, la Fundació Barcelona també ha donat el seu suport al Manifest Alan contra el bullying, una campanya a Change.org on es recullen signatures contra l’assetjament escolar.

Segons Jordi Cardoner, vicepresident primer del FC Barcelona i de la Fundació, “el compromís dels agents socials en la solució a un problema que afecta al voltant de 200.000 nens i nenes és inqüestionable”. Cardoner assenyala que “la presa de consciència generalitzada en la societat és necessària i, per aquest motiu, la Fundació del FC Barcelona és un col·laborador actiu dins el programa organitzat per IL3-UB”.

En línia amb aquest compromís, IL3-UB coordinarà amb la Fundació Barça la participació dels seus professionals en seminaris del curs, la seva inclusió en les taules de debat organitzades en el marc del programa, i la promoció i divulgació de les accions, iniciatives i activitats realitzades per la Fundació respecte al bullying i el ciberbullying.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*