Educació i cultura, dues realitats estretament lligades en el món local

Les jornades Interacció 18, organitzades per la Diputació de Barcelona i en les quals han participat una trentena de ponents, han permès explorar les connexions entre els ecosistemes educatius locals i les polítiques culturals municipals.

Redacció
 

Jornades Interacció | Foto: Diba

Amb prop de quatre-cents inscrits i una trentena de ponents nacionals i internacionals, les jornades Interacció 18, organitzades per la Diputació de Barcelona, van reflexionar sobre les connexions entre cultura i educació, a partir de la proposta plantejada per l’experta en programes educatius vinculats a les arts, Eulàlia Bosch, amb el suggeridor títol “Sobre la humanitat dels humans”. Els diputats de Cultura, Oriol Lladó, i d’Educació, Rafael Homet, van ser els encarregats d’obrir i tancar les jornades, que van tenir lloc la setmana passada al Teatre del CCCB i al Pati Manning.

Enguany les jornades van prioritzar el caràcter en viu de les sessions en tres dies coincidents amb tres blocs temàtics. El primer, “La cultura com a guia de viatgers”, va explorar l’aprenentatge en sentit ampli com a forma d’adaptació a allò desconegut i va comptar amb les intervencions de Juan-Luis Arsuaga, David Jou i Judit Carrera, a més de l’espectacle The Mountain, the Truth and the Paradise, a càrrec de Pep Ramis, de la Companyia de dansa Mal Pelo. En aquesta primera sessió, també hi va haver un espai per al record del recentment desaparegut gestor cultural Eduard Miralles, creador de les jornades Interacció, amb les paraules d’Esteve León i Jordi Font.

La segona jornada es va dedicar a reflexionar sobre com “Fer de les experiències històries: la memòria. La màgia de la traducció”, i va abordar la revisió continuada dels coneixements adquirits, la relació entre ciència i art, les migracions i com passar de l’experiència a la narració. Xavier Albertí, Camille Decourtye, Joan Baixas, Marina Vegué, Cesc Gelabert, Emili Manzano, Jordi Balló, Mary Ann Newman, Pilar Vázquez, Yudit Kiss, Pau Carratalà,  Perico Pastor, Salvador Saura, Alicia Gorina, Rita Marzoa i Ben Okri hi van aportar les seves vivències personals i creatives des dels seus respectius àmbits professionals.

En aquesta segona jornada, l’artista i acròbata Camille Decourtye va recollir el testimoni d’Albertí sobre la capacitat comunicativa de la parla i el va traslladar al moviment, referint-se a l’experiència dels seus espectacles amb animals, mentre que el director d’escena Joan Baixas va evocar els muntatges de teatre d’objectes amb titelles com a metàfora d’un món sòlid que desapareix davant la fluïdesa de la contemporaneïtat. També des de les arts escèniques, el coreògraf i ballarí Cesc Gelabert va compartir històries sobre la creació i la interpretació del món en una taula amb la matemàtica, Marina Vergué, per a qui la consciència és el nucli de la humanitat dels humans i el pensar i el cos van lligats, com les paraules amb les imatges.

Per últim, el tercer bloc va abordar “Els camins de la docència: la humanitat dels humans. Del plural al singular”, centrat en la presència de la comunitat en l’aprenentatge individual. Els convidats que van posar veu a aquests enunciats van ser Sunetra Gupta, Xavier Castañer, Jonás Trueba, Josep Perelló, Itziar González, Josep Ramoneda, Marina Garcés, Maria Muñoz, Carme Solé Vendrell i Claudio Cavalli.

Els diputats Oriol Lladó (esquerra) i Rafael Homet (dreta), en el tancament de les jornades | Foto: Diba

En la clausura, el diputat Oriol Lladó va destacar la capacitat d’aquest edició d’Interacció «per entrellaçar cultura i educació, tot teixint un ventall de complicitats entre diferents professionals». Lladó va destacar que la unió d’esforços entre Cultura i Educació de la Diputació permetrà la continuïtat del programa d’Interacció amb els Laboratoris Transitar, que abordaran de manera pràctica la relació entre els conceptes de cultura i d’educació en el territori, en una exposició itinerant que arrencarà el mes que ve i que visitarà Barcelona, Granollers, El Prat del Llobregat, Vic i Sant Vicenç dels Horts.

D’altra banda, per al diputat d’Educació, Rafael Homet, aquestes trobades són molt importants per fer més visible la unió entre els àmbits de l’educació i la cultura, ja que «en aquest món globalitzat, els conceptes de cultura i educació sobrepassen els temps i els espais tradicionalment pensats per l’aprenentatge i la transmissió del coneixement». Homet va afegir que «transitem per un món que canvia molt ràpidament i hem d’aprendre a canviar amb ell».

Les jornades allarguen el seu recorregut

Interacció 18 continua enguany més enllà de les jornades amb l’oferta dels Laboratoris Transitar que, entre novembre de 2018 i abril de 2019, abordaran de manera pràctica la relació entre els conceptes de cultura i d’educació en el territori. Els laboratoris s’organitzen de forma descentralitzada i inclouen presentacions i rutes pel territori, per tal d’aproximar-nos a nous relats i connectar projectes i experiències transversals. Com si d’un viatge es tractés, els laboratoris permeten desplaçar-se pels tres nuclis temàtics d’Interacció 18 posant en relació les idees amb les nostres practiques quotidianes.

També, amb l’objectiu de posar a l’abast de tothom els continguts de les jornades, les transcripcions i les intervencions de tots els ponents enregistrades en vídeo estaran properament disponibles a la plataforma interaccio.diba.cat. I, per últim, abans de finals d’any veurà la llum el monogràfic “Més enllà del binomi cultura i educació”, conformat per un seguit d’articles centrats en aspectes relacionats amb la cultura, l’educació i el món local des de mirades diverses, que es podrà adquirir al web de la Llibreria de la Diputació de Barcelona.

Foto: Diba

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*