Aules multisensorials per potenciar la vocació inclusiva de l’escola bressol

La Diputació de Barcelona impulsa la creació d’aules d’estimulació multisensorial a les escoles bressol municipals amb l’objectiu de millorar l’atenció precoç a les necessitats educatives.

Laura Reinón
 

Durant els darrers anys, diverses escoles bressol municipals de la demarcació de Barcelona participen en el programa de creació d’Espais d’Estimulació Multisensorial, desenvolupat per la Diputació de Barcelona. Es tracta principalment d’instal·lacions físiques amb equipament intensiu d’imatge, so, i mobiliari de suport, acompanyades d’un programa d’estimulació sensorial amb projectes didàctics. L’objectiu d’aquests espais innovadors d’aprenentatge és, fonamentalment, reforçar les competències en les diferents etapes educatives com, per exemple, en l’etapa de 0 a 3 anys a l’escola bressol, i oferir oportunitats per al treball d’educació inclusiva i en l’atenció precoç a les necessitats pedagògiques.

Des de començaments de 2017, tretze municipis de la demarcació han participat en la confecció d’aquests espais d’estimulació sensorial: Badalona, Barberà del Vallès, Castelldefels, L’Hospitalet de Llobregat, Manresa, Montcada i Reixac, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu del Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Terrassa, Viladecans i Vilafranca del Penedès, amb el suport econòmic, tècnic i formatiu de la corporació.

El diputat d’Educació, Rafael Homet, ha visitat aquestes aules multisensorials en les presentacions públiques que cada ajuntament ha organitzat al seu municipi i, segons les seves declaracions, en aquests espais “es treballa directament amb determinats entorns sensorials amb un grau de control molt específic, amb una integració sensorial a mida de cada infant”. A més, ha explicat que “aquestes aules no només s’adrecen a infants amb necessitats especials, sinó que estan obertes a tots els alumnes”.

Paral·lelament, durant aquest període, la Gerència de Serveis d’Educació també ha portat a terme nou edicions del curs L’aula multisensorial: un espai per a la trobada i l’aprenentatge inclusiu amb l’objectiu de capacitar 161 educadores de dotze municipis de Barcelona en metodologies per treballar en l’aula i en el coneixement i ús de materials i tecnologies interactives en l’atenció de l’alumnat amb necessitats educatives especials.

Grup de Treball per avaluar-ne el resultat

Des de la posada en marxa de les aules multisensorials a les escoles bressol, els municipis adherits també participen en un Grup de Treball constituït per la Diputació on s’analitzen, a través de dinàmiques pràctiques i participatives, els punts forts i les febleses d’aquest projecte. Les preguntes que es plantegen en aquestes trobades tenen a veure majoritàriament sobre el perquè d’una sala amb elements multisensorials tecnològics, i també sobre l’ús, la gestió i els resultats d’aquests espais.

Aquest Grup de Treball està format per vint-i-quatre participants dels dotze municipis que ja treballen amb un aula multisensorial. Per cada municipi es compta amb l’assistència de la responsable municipal d’escoles bressol, així com la directora de cada escola bressol dotada amb un espai multisensorial.

Es preveu que les pròximes sessions de treball se celebrin els propers 12 de desembre i 13 de febrer de 2019, amb la finalitat d’introduir indicadors, així com la valoració de la seva pertinença.

Juntament amb aquest projecte, i amb la intenció de consolidar i promoure polítiques d’educació especial des dels ajuntaments, la Gerència de Serveis d’Educació també impulsa la Xarxa d’escoles municipals d’educació especial, sense oblidar la Xarxa d’escoles bressol municipals dins de la política de millora de les escoles bressol municipals.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*