Com construir confiança en l’alumnat amb l’aprenentatge de les STEAM

L'aprenentatge de les matèries STEAM es planteja sempre a través d'un repte, que es resol a través de la creativitat, la innovació, el treball col•laboratiu i l'assaig-error fins a donar amb el resultat desitjat, just els factors necessaris per augmentar la confiança entre l'alumnat.

Redacció
 

Foto: LEGO Robotix

Si fa 10 anys ens haguessin parlat del concepte STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques) no haguéssim sabut a què es referia el nostre interlocutor. Avui dia, el terme ja no és només un acrònim, és una realitat que engloba des del què i el com aprenem fins al què i com utilitzem les habilitats, competències i coneixements que es deriven d’aquestes matèries. En l’actualitat, són innombrables els àmbits en què podem veure aplicades les STEAM, encara que avui volem focalitzar-nos en el lloc on encara poden fer-les créixer més: els centres educatius.

Es diu que l’escola és una fàbrica d’idees, un lloc de transformació. Es parla molt dels projectes increïbles que van néixer de les escoles. Projectes que amb el pas dels anys es van convertir en usos excepcionals que han canviat les nostres vides. No obstant això, allà on hem d’apuntar és a les ments dels més joves, que no són únicament extraordinàries, sinó que són les que tenen les eines per canviar la nostra realitat més pròxima.

La clau de l’aprenentatge: l’autoconfiança

Aquest és l’ingredient màgic que necessita l’aprenentatge dels nens i nenes. L’estudi Confidence in Learning Poll, realitzat per The Harris Poll i LEGO Education, mostra la importància de la confiança per preparar l’alumnat per al seu present i futur. El 76% del professorat afirma que l’ansietat i la falta de confiança entre l’alumnat és el que disminueix la seva motivació i les seves ganes d’aprendre.

Podem revertir aquestes dades, i aquesta tornada a l’escola és el pretext perfecte per començar. No existeixen mètodes instantanis, però sí un treball constant basat en fomentar el seu pensament crític, animar-los a la presa de decisions, involucrar-se en la metodologia d’assaig i error, col·laborar en equip i solucionar els reptes que ens trobem en el dia a dia. Un trajecte que es pot recórrer a través de l’aprenentatge de les disciplines STEAM. Des de l’inici de la seva formació i de forma mantinguda en totes les etapes educatives, l’aprenentatge es planteja a través d’un repte, el qual es resol gràcies a la creativitat i la innovació, el treball col·laboratiu i la prova constant fins a donar amb el resultat desitjat, just els factors necessaris per augmentar la confiança entre l’alumnat.

“L’alumnat necessita confiança. Quan se’ls demana a les nenes i nens que vagin més enllà de memoritzar i repetir el que el docent està fent, han de creure que no experimentaran conseqüències negatives per intents fallits”.

No obstant això, en el moment actual, les dades ens mostren que només el 17% de l’alumnat se sent segur a l’hora d’aprendre assignatures dels àmbits STEAM, per la qual cosa el repte que se’ns planteja als adults i l’oportunitat que aconseguirem a partir d’ara mateix és: “Com podem instil·lar la seva confiança?”

Foto: LEGO Robotix

Des de LEGO Education ROBOTIX l’experiència ens ensenya que quan fem partícip a l’alumnat de tot allò que s’emprèn a l’aula, des de la seva creació fins al seu desenvolupament i final, s’incrementa el seu compromís, s’involucra en el procés i, en conseqüència, reté i entén la informació proporcionada molt millor. Això s’aconsegueix a través d’un treball continuat, des d’infantil a secundària, que comença gràcies a la introducció de les STEAM en el currículum, com el fan els recursos LEGO Education, i s’estén cap a qualsevol àmbit de les seves vides, fins a connectar els coneixements, les percepcions i les experiències.

Només així aconseguim que el projecte final sigui veritablement excepcional, i que el camí per les disciplines STEAM sigui tan prolongat com serà la capacitat dels joves de continuar creant. I és per això pel que la seva efectivitat és molt més visible com més primerenques siguin les edats en què s’inicia el treball de les STEAM a les escoles. Habilitats i competències que poden continuar desenvolupant-se a mesura que l’alumnat creix, incorporant noves experiències i conceptes al seu aprenentatge. Amb aquestes petites però grans solucions, podrem dir com a societat que no només tenim grans solucions tecnològiques i grans descobriments, sinó que vam tenir grans alumnes i alumnes amb confiança que un dia els van fer possibles.

Per a més informació sobre com treballar STEAM i la confiança a l’aula consulteu LEGO Education ROBOTIX, partner de Lego Education a Espanya.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*