Coeducació, famílies, innovació, convivència: El Diari de l’Educació edita quatre llibres per als subscriptors

La primera sèrie de llibres abordarà quatre debats crucials pel que fa al futur immediat del món de l’educació de la mà de Marina Subirats, Jordi Collet i Antoni Tort, Xavier Martínez Celorrio i Heike Freire.

Redacció - El Diari de l'Educació
 

Aquest mes passat el projecte d’El Diari de l’Educació va complir tres anys. Sempre repetim que res del que hem fet seria possible sense el suport desinteressat dels subscriptors. I és ben cert. Com també és cert que des dels inicis hem intentat agraïr-los-ho editant una revista en paper anual que els regalem. És per això que ens fa enormement feliços poder anunciar que posem en marxa, en coedició amb l’Editorial Octaedro, una sèrie de llibres sobre educació. Editarem quatre llibres l’any. I els subscriptors els rebran de forma gratuïta a casa seva.

Així doncs, els subscriptors d’El Diari de l’Educació, per cinc euros al mes, obtindran quatre llibres i una revista en paper cada curs.

Aquí et pots subscriure.

La primera sèrie de llibres abordarà quatre debats crucials pel que fa al futur immediat del món de l’educació: la coeducació, la participació familiar i comunitària a l’escola, l’expansió de la innovació educativa i la convivència escolar.

  1. Coeducació, aposta per la llibertat. Per Marina Subirats, catedràtica emèrita de Sociologia de la UAB i experta en coeducació.  
  2. Escola, famílies i comunitat. Per Jordi Collet i Antoni Tort, professors de Sociologia de l’Educació i de Pedagogia de la Universitat de Vic, respectivament.
  3. Innovació i equitat. Per Xavier Martínez Celorrio, professor de Sociologia de l’Educació a la UB i autor d’estudis sobre desigualtats i mobilitat social.
  4. Benestar, bon tracte i democràcia. Per Heike Freire, llicenciada en filosofia i psicologia per la Universitat de París X Nanterre i col·laboradora de diverses publicacions especialitzades en educació.

Tots quatre llibres són de format breu, pensats sobretot per introduir i emmarcar el debat. Per qui ho vulgui, també es podran adquirir de forma individual en les properes setmanes a través de l’Editorial Octaedro. 

Els subscriptors rebran a partir d’avui les dues primeres publicacions (Coeducació, una aposta per la llibertat i Escola, famílies i comunitat). Les altres dues, encara en edició, es publicaran al setembre. D’aquesta manera, els subscriptors rebran cada any quatre llibres en dues tongades.

A continuació, reproduïm el resum dels dos primers llibres:

Coeducació: una aposta per la llibertat

A la nostra societat, els perfils d’homes i dones canvien, i l’educació ha de contribuir a facilitar aquests canvis. Què vol dir ser nen? Què vol dir ser nena? Coses molt diferents del que significava en el passat. Sovint, però, l’educació intenta encara imposar models antics, a vegades sense que ningú en sigui conscient.

Per on cal anar? Ja no es tracta que les nenes puguin estudiar igual que els nens, vell objectiu de la coeducació. Aquesta fita ha estat aconseguida al nostre país. Ara es tracta d’un canvi cultural que elimini els prejudicis, els límits imposats a les criatures pel fet d’haver nascut amb un sexe o altre, que els obri totes les possibilitats perquè puguin ser el que són i volen ser amb total llibertat. 

Marina Subirats és catedràtica emèrita de Sociologia de la UAB. Fa anys que treballa en temes d’educació i coeducació, en els que ha fet aportacions molt conegudes. En aquest llibre, dedicat sobretot al professorat, planteja un repte apassionant: el de contribuir, des de les escoles i instituts, a aquest canvi cultural, el de la desaparició dels models de gènere i el cultiu de totes les capacitats humanes de les nenes, però també dels nens. 

 

Escola, famílies i comunitat: la perspectiva imprescindible per educar avui

Els esdeveniments que presenciem aquests últims temps, tant en l’àmbit global com local, constaten que vivim un autèntic canvi d’època, en què les regles del joc social i educatiu s’estan transformant profundament.

En aquest context, totes les educacions –l’escolar, la familiar, l’esportiva, l’artística o la del lleure– experimenten un notable desajust entre unes respostes antigues i unes preguntes que canvien substancialment. Davant d’aquest desajust és imprescindible entendre, plantejar i construir polítiques i accions educatives des d’una perspectiva que les inclogui totes –la familiar, l’escolar, la comunitària, etc.– i que tingui molt en compte la seva absoluta interdependència. Aquesta és la idea clau: no es pot intentar educar pertinentment en el segle xxi sense tenir en compte famílies, docents i comunitat i les seves estretes interrelacions.

Jordi Collet i Antoni Tort, basant-se en les seves recerques, proposen exemples, accions i debats per educar el millor possible en el nostre món, reconeixent, alhora, tot allò après fins avui.

Aquesta col·lecció és probablement una de les empreses més ambicioses i il·lusionants d’El Diari de l’Educació des que vam posar-nos en marxa.

Moltíssimes gràcies per acompanyar-nos en tot el que vindrà.