El cotxe del futur

Tot semblen avantatges. Un cotxe d’aquestes característiques permetria reduir dràsticament els accidents de circulació. Com que està robotitzat, no depèn del cansament o de les imprudències del conductor. I respecta sempre les normes de trànsit. El 90 % dels accidents de trànsit són causats per una fallada humana.

Elianne Ros
 
 

 

D’aquí a deu anys, els cotxes no necessitaran conductor. Seran vehicles ecològics –funcionaran amb energies netes, no contaminants– i podran circular de forma autònoma: sense volant, ni pedals, ni retrovisor, ni clau. Prototips com el Sedric, del grup Volkswagen, acabat de presentar en el Saló de l’Automòbil de Ginebra, demostren que la tecnologia està preparada per assolir aquest objectiu. El model s’assembla més a un petit vagó de tren que a un cotxe i es fa anar amb un sol botó en un petit comandament a distància i amb instruccions de veu.

 

-Pol Rius

Tot semblen avantatges. Un cotxe d’aquestes característiques permetria reduir dràsticament els accidents de circulació. Com que està robotitzat, no depèn del cansament o de les imprudències del conductor. I respecta sempre les normes de trànsit. El 90 % dels accidents de trànsit són causats per una fallada humana.

Però encara queden moltes qüestions per resoldre. Una d’elles és com programar els cotxes autònoms perquè reaccionin davant situacions límit, en les que cal escollir quin és el menor mal possible per al vianant o per a l’ocupant. De fet, perquè el sistema de mobilitat intel·ligent funcioni, tots els vehicles haurien de ser autònoms. Es calcula que, en una primera fase, es podrà aplicar la conducció autònoma en les vies ràpides i, més endavant, a les ciutats.

El primer objectiu és aconseguir que els cotxes siguin ecològics i deixin de dependre de les energies fòssils, que emeten gasos contaminants i contribueixen a embrutir l’aire de les ciutats. Alguns estudis assenyalen les emissions de gasos dels cotxes com responsables de la degradació del medi ambient i de problemes de salut dels ciutadans. Per això cal canviar els vehicles que funcionen amb gasolina o dièsel per altres d’elèctrics i disposar d’una xarxa extensa de pals per recarregar les bateries. Tots els fabricants estan apostant per produir models elèctrics i han presentat els seus prototips del cotxe del futur a Ginebra.

El segon objectiu és posar en marxa un sistema de connectivitat entre els vehicles per evitar que col·lideixin i perquè respectin les distàncies. La connectivitat permetrà prescindir del conductor, que en lloc d’estar concentrat en la carretera podrà descansar o fer altres coses mentre el cotxe el porta a la seva destinació. Mitjançant la connectivitat també serà possible obrir el cotxe amb el telèfon mòbil. No farà falta clau. A través del mòbil s’oferiran diferents serveis, com la possibilitat de compartir el trajecte.

Elianne Ros
Sobre Elianne Ros

Sóc una empordanesa universal. Vaig estudiar periodisme a la UAB i m'he fet periodista treballant a diferents diaris. Primer a Girona (El Punt, La Vanguardia, El País), desprès com especialista de política (El Mundo, El Periodico) i durant nou anys, fins a finals del 2014, com a corresponsal a París per El Periodico i RAC1. Actualment col·laboro amb La Vanguardia. Contacte: Twitter | Més articles

Deja un comentario.

Tu dirección de correo no será publicada.


*