Una altra escola (bressol) també és possible!

Eva Sargatal
 
 

10-11-29-002

Foto: Eva Sargatal. EBM Pescallunes de Sant Feliu de Pallerols.

No fa més de dues setmanes que milers de mestres esperàvem amb il·lusió el reportatge de TV3 amb un títol tan suggerent com provocador: «Una altra escola». Un reportatge que va tenir més de 600.000 espectadors. Segur que la majoria érem mestres i famílies amb fills en edat escolar, motivats per conèixer de primera mà els canvis dels quals sentíem a parlar.

Moltes persones ja han fet les seves valoracions a les xarxes, captant opinions de tot tipus, igual que variada és l’educació al nostre país. Hi ha hagut opinions positives i engrescadores que han motivat els equips de mestres a seguir en aquest camí de l’avenç. D’altres, més provocadores, han generat dubtes i preguntes que han dut, de nou, grans debats a les mateixes xarxes o als equips educatius.

També, des dels equips de mestres i educadors de les escoles bressol d’arreu de Catalunya hem anat compartint opinions. En el reportatge es parla de l’escolarització dels nens i les nenes a la primària, la secundària i fins al batxillerat, però en cap moment, i repeteixo, en cap minut dels trenta que dura el reportatge, es va fer referència a l’educació infantil que oferim a les escoles bressol.

No entraré a valorar el perfil de les escoles que participen al projecte Escola Nova 21, ja siguin públiques o privades, laiques o religioses. Però sí que tinc el deure, com a mestra del 0-3 (sí, sí!, al 0-3 també hi treballem mestres!), de defensar allò que em toca la pell.

Les escoles bressol centren el seu treball diari i la seva formació a avançar cap a una nova educació partint sempre de la petita infància

11-01-13-011

Foto Eva Sargatal. EBM Pescallunes de Sant Feliu de Pallerols.

El reportatge centrava la investigació a mostrar nous mètodes pedagògics i a donar visibilitat a centres innovadors. Renovació? Innovació? A l’Escola Nova 21 només? Les escoles bressol no hem fet i estem fent innovació? Qui les coneix des de dins no ho dubta.

Escoles bressol que des de la senzillesa i gairebé sense cap o amb ben pocs recursos econòmics (recordem que la majoria depenen directament d’ajuntaments petits) centren el seu treball diari i la seva formació a avançar cap a una nova educació partint sempre de la petita infància, la que creiem que és més important, ja que els marcarà el pas a seguir a la vida i establirà les bases de cada individu que és l’infant. O és que entre els 0 i els 3 anys no creiem en «l’alumne» capaç de desenvolupar competències per a la vida, com parla el reportatge?

Fa més de quinze anys que formo part de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, i un dels principals motius pels quals m’hi vaig sentir tan ben acollida va ser precisament perquè podia caminar al costat de molts altres mestres, molts d’ells del 0-3 i del 3-6, per anar investigant, innovant i renovant-nos.

La innovació, crec jo, no és una tasca a fer, sinó un model de vida, una forma d’entendre l’educació, l’escola i sobretot l’infant. Comparteixo plenament el títol del reportatge. Fa molts anys que creiem que una altra escola és possible, sobretot les mestres del 0-3, que al costat dels infants aprenem cada dia que la innovació és possible i és una realitat palpable només si escoltem i atenem les demandes dels infants.

Eva Sargatal
About Eva Sargatal

Mestra d'escola bressol a la Garrotxa i mare. Membre del consell de redacció de la revista Infància. Contact: Facebook | Twitter | More Posts

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*