Vente Pa’Ka: Una experiència juvenil d’educació en valors

Vente Pa'Ka (VPK) és un projecte d'oci nocturn alternatiu i juvenil que té com a objectiu esdevenir un model de referència en els processos de participació juvenil. Nascut d'un col·lectiu de joves amb ganes de transformar la seva realitat reballem per: generar espais de relació que ens permetin identificar inquietuts compartides per transformar-les en propostes d'acció comunitària; oferir als joves alternatives d'oci que transformin la seva realitat, especialment en termes d'oci saludable i socialització; i fer als i les joves els responsables de l'autogestió del propi oci juvenil.

Míriam Rodríguez López
 

Quan pensem en el concepte d’educació en valors, podem imaginar un escenari, on per una banda, hi ha una o diverses persones transmissores, per tant, que decideixen quins valors transmetre, i a l’altra banda, un o diversos receptors d’aquests valors que els integren en la seva vida quotidiana.

A Marianao pensem que el potencial de l’educació en valors, està en el procés, en l’experiència individual i col·lectiva que provoca la vivència en primera persona fruit de la participació en propostes que afavoreixen els canvis personals, socials i comunitaris. La Fundació Marianao, entitat que, des de l’any 1985, desenvolupa projectes socials i educatius al servei de tota la comunitat a Sant Boi de Llobregat, aposta per l’impuls de projectes comunitaris capaços d’aprofundir en la transmissió de valors positius en els infants, joves i adults.

El projecte Vente Pa’Ká n’és un clar exemple. VpK és un projecte d’oci alternatiu i juvenil que es tradueix en una proposta de fins a 70 activitats generada pels mateixos joves del barri i dirigida als joves de 15 a 35 anys, en el seu horari d’oci (les nits de divendres i dissabte de 22h a 3h). Es tracta d’un projecte de caràcter universal, saludable, gratuït, accessible, i que estimula la participació dels joves en la millora i la transformació de la seva realitat més propera i que fomenta l’autogestió del col·lectiu juvenil del territori amb un propòsit de transformació i millora de la seva realitat social.

Aquesta confiança als joves, permet que creguin en ells mateixos i que adoptin un rol actiu, responsable i compromès amb l’entorn que els envolta. El projecte VpK, per tant, promou en el col·lectiu juvenil una sèrie de valors que detallem a continuació:

Protagonisme i participació dels joves

El programa posa en el centre als joves i dibuixa mecanismes per tal que siguin ells mateixos els que vagin construint el seu propi oci.

En l’essència d’aquest procés hi trobem els joves dinamitzadors. El primer element clau per a impulsar un programa d’aquestes característiques està en qui el gestiona i l’executa: els joves. Hem de facilitar eines en forma de coneixement i motivació al col·lectiu de joves que serà el protagonista de liderar tot el procés. L’acompanyament del referent tècnic adult és essencial: té cura del procés formatiu, facilita les eines necessàries als joves, i estimula la seva participació i la seva motivació per a iniciar el projecte.

Per això, és vital l’empoderament del col·lectiu de joves dinamitzadors, joves que s’han format prèviament i que lideren el programa. Aquest procés els ha educat en el valor de la participació i de la transformació i millora del seu entorn i això, repercuteix en els participants del programa que, prenent com a referència aquests dinamitzadors, comencen a desenvolupar competències participatives.


El Lideratge

El programa fomenta el lideratge de les activitats pels mateixos joves. No es busca un oci “consumista” on algú pensa i prepara les activitats perquè siguin consumides pels joves sinó que són els joves els que proposen, s’involucren i autogestionen les mateixes activitats.
Aquest lideratge facilita que els joves protagonitzin un procés on es posen en pràctica moltes habilitats i competències que els serviran per a altres àmbits de la vida com ara la presa de decisions, el consens, el compromís i la responsabilitat per tal que les activitats programades siguin de qualitat i coherents amb la ideologia del programa.

Espai de socialització i oci saludable

El programa s’emmarca en un espai sa, on es fomenten els hàbits saludables i de socialització a partir de la realització de diferents tallers i activitats. Cada fase d’activitats (6 caps de setmana) es programen al voltant de 60 tallers culturals, com cuina, concerts, danses, idiomes, primers auxilis, manualitats, o sexologia i més de 8 activitats esportives, entre elles, lligues de futbol i bàsquet, campionats de pàdel, handbol, curses nocturnes o nits sobre rodes. A més l’horari del programa, divendres i dissabtes a la nit, horari més habitual per protagonitzar conductes de risc, fa que sigui un espai preventiu i saludable.

Després de més de 10 anys de programa, més de 10.000 joves de la comunitat, han crescut durant la seva adolescència i joventut participant en el programa. Per tant, han assumit un tipus d’oci alternatiu, divers, constructiu i saludable, assumint hàbits i competències personals que els acompanyaran al llarg de la seva vida i que es reflectiran en una comunitat més cohesionada, compromesa i activa.

L’objectiu principal ha estat sempre el d’estimular un moviment juvenil a la comunitat capaç de generar oportunitats perquè joves amb interessos comuns puguin trobar-se i fer créixer un projecte compartit. L’únic secret ha estat cedir el testimoni als joves, confiar-hi, i permetre’ls aprendre a caminar en el món de l’acció social. El destí, com a protagonistes de la seva història, ha estat sempre i continuarà estant, a les seves mans.

Més informació sobre el programa 

About Míriam Rodríguez López

Cap d’Àrea de Comunitat Educadora de la Fundació Marianao More Posts

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*