Les escoles d’estiu caminen cap a la transformació educativa

Durant el mes de juliol, centenars de docents es van trobar per a formar-se i reflexionar sobre diverses qüestions vinculades a la innovació pedagògica.

Elena GRuiz
 
 

La formació de mestres per a mestres, aquest és un dels grans pilars que sostenen les escoles d’estiu que, des de fa més de 100 anys, els docents organitzen a través dels moviments i àmbits de renovació pedagògica d’arreu del territori. Aquest any, en el marc del II Congrés de Renovació Pedagògica de Catalunya, engegat el 2015, les escoles d’estiu de la FMRPC van aixoplugar-se rere el lema “Transformar l’Educació”. Durant el mes de juliol, centenars de mestres es van tornar a trobar per a formar-se i reflexionar en clau d’innovació pedagògica.

El treball de les emocions, la gestió dels conflictes a l’aula, la incorporació i l’ús de les noves tecnologies a l’escola, els camins de la infància, el paper dels docents i el de les famílies, el joc com a procés creatiu, l’art i les ciències, el treball per projectes i l’educació a temps complet, són algunes de les temàtiques que van omplir l’oferta formativa d’enguany. I és que, any rere any, les escoles d’estiu de cada territori es preparen a partir de les demandes de docents, professors i mestres d’aquests, per tal d’aproximar-se a la realitat i necessitats dels centres. Es parteix d’un punt en comú -la voluntat transformadora- però des de perspectives i vessants diverses que tenen a veure amb cada context.

Taller provocacions creatives

A l’Escola d’Estiu de Rosa Sensat, taller de provocacions creatives

I com transferir i compartir tots els coneixements i models entre els docents i les escoles? Com es poden construir noves xarxes i ecosistemes d’aquest procés d’innovació per tal d’estendre’l entre tots els alumnes de Catalunya? Aquests són alguns dels reptes que Ismael Palacín Giner, educador i director de la Fundació Bofill, va posar sobre la taula durant l’acte inaugural de les escoles d’estiu. Segons Palacín, una de les principals resistències a la innovació en el ‘nostre’ sistema educatiu és la gestió centralitzada i burocratitzada del sector, que estandarditza els centres i els pren autonomia. D’altra banda, el director de la Fundació Bofill també va destacar la falta d’inversió en la formació dels mestres, vital per a generar canvis de base i sistematitzar una transformació que sigui real i transversal.

Deja un comentario.

Tu dirección de correo no será publicada.


*