Més de 1.500 infants dels camps de refugiats de Grècia comencen a anar a l’escola

Els pares i mares d'una de les escoles van barrar les portes del centre amb cadenats i van brandar banderes gregues en senyal de protesta davant l'escolarització d'aquests nens i nenes.

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 

Una cua al camp de refugiats de Samos, a Grècia / cc by sa jtstewart (Flickr.com)

Uns 1.500 menors que viuen en els camps de refugiats de Grècia han començar a anar a l’escola aquesta setmana. La primera imatge d’aquesta escolarització es va viure dilluns, 10 d’octubre, quan desenes de nois i noies de totes les edats feien cua a les portes dels camps -en total, provenen de sis camps diferents- a l’espera que passés l’autobús que els havia de dur a l’escola. Es calcula, de mitjana, que els menors refugiats fa un any i mig que no trepitgen un centre educatiu. Els 1.500 escolaritzats representen un percentatge menor dins els quasi 22.000 menors refugiats que es calcula que hi ha al país, i que es preveu que s’incorporin a les classes progressivament.

En total són 20 centres de diferents punts del país els que acullin aquests joves, segons preveu el programa d’educació per a menors refugiats del Govern grec, que també contempla donar-los material escolar com llibres de text i motxilles. El pla dibuixa també què faran aquests nous alumnes a l’escola: en un horari que va de 14 a 18 h i rebran classes de grec, anglès, matemàtiques i art. No es barrejaran amb la resta d’alumnat fins que tinguin un bon nivell de l’idioma local. “Al principi s’habilitaran aules per separat a diverses escoles, i gradualment serà possible integrar-los per complet”, va anunciar el ministre d’Educació, Nikos Filis.

Aquest petit pas cap a la integració educativa dels infants refugiats no ha estat benvingut per tothom. Els pares i mares d’una escola de Profitis (Thessaloniki) van barrar les portes del centre amb cadenats i van brandar banderes gregues en senyal de protesta davant l’escolarització d’uns alumnes que asseguren que no tenen prou condicions de salut. A més de la protesta, les famílies han optat per iniciar un boicot i no portar els seus fills a l’escola.

Segons el ministre, aquest ha estat un episodi “aïllat”. De fet, en moltes altres escoles l’escenari va ser tot al contrari: famílies que van donar una càlida benvinguda als nens i nenes refugiats, amb cançons, caramels i alguns preparatius.