La renúncia de professors a França es multiplica en pocs anys

En només tres cursos, la taxa de renuncia dels docents novells a Primària s'ha triplicat (de l'1% el 2012-2013 al 3,18% el 2015-2016). A Secundària, s'ha duplicat (de l'1,14% al 2,48% en el mateix període).

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 
Alumne i professor de l'institut Pierre-Paul Riquet de visita al Muséum de Toulouse. / CC by-sa Museum de Toulouse (Flickr) Une journée bien remplie : - visite de l'exposition temporaire "Préhistoire(s), l'enquête" sur le thème des lignées humaines - visite de l'exposition permanente pour des recherches sur la phylogénie - TP sur la génétique des drosophiles dans la salle LABO en présence d'enseignants de l'Université Paul Sabatier, de la Plateforme Génétique & Sociétés, et du Centre de Biologie du Développement.

Alumne i professor de l’institut Pierre-Paul Riquet de visita al Muséum de Toulouse. / CC by-sa Museum de Toulouse (Flickr)

Un informe elaborat pel Senat francès ha conclòs que les dimissions de professors, sobretot entre els novells, s’ha multiplicat en els últims anys. En només tres cursos, la taxa de renuncia dels docents novells a Primària s’ha triplicat (de l’1% el 2012-2013 al 3,18% el 2015-2016). A Secundària, s’ha duplicat (de l’1,14% al 2,48% en el mateix període). Els autors del document consideren aquest increment “una progressió inquietant”, segons se n’ha fet ressò la premsa francesa.

I no només entre els qui s’acaben d’incorporar a la professió. Els docents titulars també abandonen més. En el conjunt d’etapes, el curs passat van plegar 1.180 mestres, mentre que el 2009-2010 van ser gairebé la meitat: 638. El Govern ha relativitzat l’impacte d’aquestes xifres, al·legant que, malgrat les variacions, segueixen sent “dèbils”, perquè afecten només un 0,1% del cos de professorat.

Però, així i tot, preocupa als sindicats i altres agents de la comunitat educativa l’augment de dimissions entre els docents novells. Són els enseignants stagiaires, una categoria que dura un any durant el qual els professors alternen la docència amb hores de formació –amb tutor– i recerca. Aquest cúmul de tasques podria explicar l’elevada taxa de renuncies, tot i que entre els sindicats no es posen d’acord. També creuen que la creació de 60.000 noves places docents podria haver atret nous professionals sense vocació que haurien abandonat després de xocar amb la “dura realitat”.

En un article a Alternatives Economiques, el president de CRAP-Cahiers Pédagogiques, Philippe Watrelot, recorda que aquest no és un problema francès: les xifres sobre abandonament en la professió docent acostumen a ser més altes en molts altres països.