Cent docents de tot l’Estat es preparen per ser i per fer ‘líders educatius’

Directius de 50 centres educatius de tot l’Estat comencen entre avui i divendres la primera fase del Programa de Lideratge per a l'Aprenentatge, que impulsa Educaixa amb l’Institute of Education, i que consisteix en un any d’acompanyament per implementar millores al centre a partir de l'enfortiment de les competències de lideratge de l'equip directiu.

Víctor Saura
 
 
 

Sessió preparatòria entre experts de l’IOE i els ‘facilitadors’, ahir al CosmoCaixa | Foto: Educaixa

Entre avui i divendres un centenar de docents arribats de tot l’Estat (dos per centre educatiu, i tots dos membres de l’equip directiu) faran una formació presencial amb experts de l’Institute of Education (University College de Londres), en el que serà l’arrencada del programa Lideratge per l’Aprenentatge. Dels 233 centres que van presentar-se a la convocatòria, aproximadament un terç eren catalans, i la resta de diverses comunitats autònomes, mentre que també aproximadament el 65% eren centres públics i el restant 35% privats concertats. Els 50 escollits, segons explica la pedagoga Núria Vives, responsable del programa, mantenen grosso modo aquestes proporcions.

“Els equips directius han hagut d’explicar en la seva proposta quin aspecte del centre volen millorar des de les competències de lideratge, i quins obstacles es troben, i a partir d’aquí cadascun dels centres desenvoluparà el seu projecte per aconseguir els seus objectius”, explica Vives, que posa com a exemple que “alguns centres volen que l’equip docent treballi de forma més col·laborativa i interdisciplinar, altres es focalitzen en involucrar més tota la comunitat educativa i en especial la família, o altres en la forma d’implementar una nova metodologia, com el treball per projectes o l’aprenentatge cooperatiu, però per tots l’objectiu final és millorar l’aprenentatge dels alumnes”.

La trobada que avui comença, al CosmoCaixa, serà la primera presencial d’un total de tres, i forma part del que s’anomena Fase 1. Aquesta fase, que imparteixen els experts de l’IOE en companyia amb 16 facilitadors que ja han estat seleccionats i formats a Londres fa mesos, passa, entre altres aspectes, per crear una visió i unes creences compartides, planificar estratègicament i reflexiva o desenvolupar un lideratge intel·ligent emocionalment. La segona fase tindrà també tres dies de formació presencial (a finals de gener de 2020 i no necessàriament a Barcelona), i entre altres coses es parlarà d’innovació curricular, de gestió de les relacions o d’afrontar la resistència al canvi i millora. La tercera fase serà d’aquí a un any, el juliol de 2020, i estarà sobretot centrada en l’avaluació de l’impacte dels projectes de canvi i millora, i el manteniment d’una cultura per la millora als centres educatius.

Segons explicava fa uns mesos a aquest diari Anna Jolonch, directora científica del programa, el que es busca “no són lideratges verticals, sinó l’empoderament dels equips; busquem catalitzadors del canvi perquè sorgeixin altres lideratges”. Això passa, entre altres coses, per més cooperació al si del claustre: “Aquell treball cooperatiu que demanem als nanos l’hem de passar a fer els docents”.

Entre cadascuna d’aquestes formacions presencials hi haurà també trobades entre els grups d’aprenentatge que es crearan entre els centres més pròxims geogràficament, i que es faran juntament amb el seu facilitador, i al llarg de tot el curs també hi haurà un acompanyament més quotidià per part de l’equip d’Educaixa. “Els grups d’aprenentatge són un aspecte fonamental perquè el que es vol aconseguir és que els centres educatius aprenguin i s’ajudin entre ells”, afegeix Vives. A partir del resultat d’aquesta primera experiència del programa, la idea és seguir estenent-lo a més centres durant els següents cursos.

2 Comentaris on Cent docents de tot l’Estat es preparen per ser i per fer ‘líders educatius’

  1. Victòria Barceló Roca // 13/07/2019 a les 12:48 // Respon

    No estic d’acord en aquesta manera de fer. Crear lideratges a partir d’una selecció feta per persones alienes en base a uns projectes escrits és una manera no “cooperativa” de començar, tot i que es digui que un dels objectius ´és crear equips cooperatius. Parteix d’un desconeixement i d’una malfiança envers la realitat i envers la saviduria de totes les persones que treballen en l’educació. Partir de totes les escoles, sense distinció entre Escola Pública i Escola Privada Cocertada és no voler saber quines diferències fonamentales tenen aquestes escoles; diferències que són determinants, per molts motius, a l’hora d’adoptar projectes per a transformar la realitat. Realitat que s’ha de trasnformar a favor de l’Escola Pública que és l’única que pot ser (no dic que ho sigui) democràtica. En fi, que és un model, el que esteu implantant, des de l’entitat financera Caixabank amb el vist-i-plau del Govern de la Generalitat de Catalunya, que no persegueix la igualtat, la llibertat i la fraternitat. Per demostrar-ho s’hauria de debatre en profunditat, tenint en compte moltes aportacions crítiques que s’han fet i s’estan fent

  2. Eliseu Bàrcena // 14/07/2019 a les 18:21 // Respon

    Benvolgudes/uts
    Disculpeu el desconeixement, però quan es va fer la convocatòria?
    M’agradaria conèixer la propera convocatòria a la qual feu referència a l’article.
    Gràcies!

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*