La comunitat educativa catalana se suma a la vaga estatal contra la LOMCE

Els sindicats de professors i estudiants catalans criden a una vaga que ha estat convocada a nivell estatal en contra de les polítiques del PP i per la derogació definitiva de l'anomenada llei Wert.

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 
 

Manifestació estudiantil contra la LOMCE i les retallades. / Sandra Lázaro

La llei educativa vigent a Espanya, malgrat els vaivens polítics, continua sent la controvertida LOMCE. I la seva derogació, malgrat la promesa del ministre d’Educació de consensuar una nova norma, sembla llunyana. És per això que sindicats de professors, associacions de famílies, col·lectius d’estudiants i entitats diverses d’arreu de l’estat han convocat vaga aquest 9 de març. A Catalunya, els principals sindicats també criden a la vaga. I el Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) ja ha anunciat aquesta setmana que se “solidaritza” amb les protestes. 

La convocatòria de l’aturada té el seu epicentre a Madrid, concretament en la Plataforma en Defensa de l’Educació Pública. Aquest paraigües d’entitats educatives, entre elles els sindicats, considera inacceptable que el Govern espanyol hagi recorregut la decisió del Congrés de paralitzar la LOMCE, i desconfia de la recentment creada Subcomissió per a l’elaboració del Pacte Social i Polític per l’Educació, que no té la derogació de la llei vigent com una finalitat clara. A tot això se li sumen els anys de crisi, que fan que a les exigències de la vaga se li afegeixin un increment pressupostari en educació per recuperar les plantilles i les beques prèvies a les retallades.

A Catalunya, malgrat que el descontentament en l’àmbit educatiu acostuma a dirigir-se al departament d’Ensenyament, aquesta vegada tindrà l’ull posat en el Govern central. Sense anar més lluny, la manifestació convocada a Barcelona acabarà el seu recorregut a la Delegació del Govern espanyol, al carrer Mallorca. Algunes de les principals reivindicacions en matèria laboral i per l’escola pública es van resoldre a Catalunya el mes passat, amb l’acord entre sindicats i Generalitat en el marc de la negociació dels pressupostos de 2017. La vaga prevista per llavors, el 9 de febrer, va quedar desconvocada.

Així i tot, en un comunicat conjunt, des del MUCE recorden que a les aules catalanes encara hi tenen efecte mesures vigents de la LOMCE, com és el cas de la reducció del pes de les famílies als Consells Escolars o el major control de l’Administració en la selecció de direccions. A més, reclamen la reducció de les ràtios “aprofitant la davallada demogràfica”, dignificar la Formació Professional i eliminar les proves d’avaluacions externes, que consideren que s’utilitzen per “classificar els centres”, encara que Ensenyament sempre nega aquest extrem. En resum, des del MUCE consideren que la Generalitat no s’ha plantejat mai seriosament la insubmissió a la llei educativa del PP.

La vaga està convocada a totes les etapes educatives, des de les escoles bressol fins a la universitat, passant per Formació Professional o escoles de música, art o idiomes.

Roda de premsa del MUCE, dilluns passat.

Demanen la dimissió del número 2 del Ministeri

La Plataforma en Defensa de l’Educació Pública, que agrupa les entitats estatals que han convocat aquesta jornada de vaga, ha demanat aquesta setmana la dimissió del número 2 del Ministeri d’Educació, el Secretari d’Estat d’Educació Marcial Marín, després d’unes declaracions seves a Brussel·les en què titllava “d’irresponsables” els organitzadors de l’aturada, segons van denunciar ells mateixos.

El ministre Íñigo Méndez de Vigo, tanmateix, està molt lluny de prendre una decisió d’aquest tipus. Tot el contrari. Aquests dies ha defensat Marín i s’ha sumat a les seves crítiques contra la marea verda, a la qual retreu que, mentres la subcomissió del Congrés està en marxa, “han aportat poc, desgraciadament”. “El que s’ha de fer es contribuir amb propostes, amb idees, i no amb altres coses”, va assegurar, convençut que aquesta és una legislatura propícia per al diàleg amb la comunitat educativa.