Dia d’internet: com la connexió ens canvia socialment

L’acompanyament actiu i responsable per part dels adults serà necessari per encarar temes tan complexos com són els continguts inapropiats, l’assetjament, l’usurpació de la identitat, la balena blava o la ciberseguretat.

Jordi Jubany
 
 
 

Nena jugant amb l’iPad

El 17 de maig es celebra el dia d’Internet. Aquesta commemoració ve impulsada per l’Associació d’usuaris d’Internet i la Internet Society. El seu objectiu és mostrar les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies per tal de millorar el nivell de vida dels pobles i els ciutadans. És una bona oportunitat per reflexionar sobre com internet ens canvia socialment.

Moltes aplicacions d’internet es podien haver quedat només en l’àmbit científic, acadèmic o militar. Però aprofitem les pàgines web, recursos 2.0 i les xarxes socials de forma quotidiana. Cada vegada s’obren noves possibilitats d’ús i tot just s’intueixen les moltes aportacions que suposarà la Intel·ligència Artificial, la Realitat Virtual, el Big Data, la Robòtica o l’Internet de les Coses. Escollim tres aspectes que ja han estat notícia per tal que ens ajudin a valorar en quin punt del camí on ens trobem.

1. Dret a la connexió: Es tracta d’un cas d’innovació social que pretén que les persones sense llar no perdin la xarxa de confiança que tenen o puguin crear-ne una de nova. A través d’un servei de telefonia mòbil es pretén que es puguin comunicar amb les seves famílies, feines i millorar la seva qualitat de vida. Es tracta de Mobile 4 All. Hores d’ara ja es fa difícil d’imaginar un futur en societat sense el dret a estar connectat als altres, a les coses que ens envolten i a les xarxes de les que volem formar part.

2. Dret a la desconnexió: Després de mesos de protestes entra en vigor a França la llei que dóna dret als assalariats i obliga a les grans empreses a regular l’ús de les tecnologies de la informació i de la comunicació per garantir el respecte a l’horari de descans i de les vacances. El fàcil accés als serveis web ha difuminat les barreres temporals personals/professionals de manera semblant a com ha contribuït a dificultar la diferenciació entre el jo real i el jo virtual.

3. Dret a l’educació digital: Entre la connexió i la desconnexió ens cal aprendre a regular els nostres usos tecnològics. No tots els usos són bons o dolents per sí mateixos, depenen en part del context social, el temps, l’espai i dels objectius que ens proposem en cada cas. En edats tan primerenques, volem infants hiperconnectats o els acompanyem per anar aprenent a regular-se? No tots els gadgets infantils són recomanables. L’acompanyament actiu i responsable per part dels adults serà necessari per encarar temes tan complexos com són els continguts inapropiats, l’assetjament, l’usurpació de la identitat, la balena blava o la ciberseguretat.

Jordi Jubany
Sobre Jordi Jubany

Jordi Jubany és mestre, antropòleg social i cultural i assessor TIC Contacte: Twitter | Més articles