Els anuncis de joguines en què nenes es preocupen del seu físic es dupliquen en un any

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha analitzat la campanya de Nadal i conclou també que el nombre d’estereotips de gènere puja fins el 34.7%, trencant la tònica descendent que s’enregistrava des del 2012

Sandra Vicente
 
 
 

A la campanya de Nadal del 2018 es van doblar els anuncis que mostraven nenes preocupades pel seu aspecte físic

Les nines per les nenes i els cotxes pels nens. Elles compartint el joc amb altres amigues, mentre que a ells se’ls mostra competint. Per a elles jocs tranquils i per a ells l’acció. Aquests serien els estereotips bàsics de gènere de les joguines que s’anuncien per televisió i que es repeteixen centenars de vegades durant la campanya de Nadal, que dura de l’octubre fins al gener.

Fa anys que diverses associacions critiquen, any rere any, el sexisme que hi ha darrera els catàlegs i els anuncis, i les xifres diuen que el nombre d’anuncis amb estereotips de gènere ha estat descendint des del 2012 -essent que el 2004 més del 50% de la publicitat va ser sexista. Fins aquest any. Enguany, els anuncis amb estereotips de gènere ha pujat fins el 34.7%, segons s’extrau de l’informe La representació dels estereotips de gènere en la publicitat de joguines durant la campanya de Nadal”, elaborat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC).

Una altra dada que destaca de l’informe és que l’11% dels anuncis mostraven nenes que es preocupaven pel seu aspecte físic, pintant-se les ungles, fent-se reflexos als cabells o maquillant-se i tatuant-se. Aquest percentatge duplica al de la campanya de l’any passat, en què la cosificació de les nenes era del 4.2%. “El maquillatge, de fet, ni tan sols és un joc: és un indicador que les pròpies famílies estereotipen les seves filles. ‘Ets una nena i has de jugar en silenci, sense cridar l’atenció’, mentre que els nens tenen joguines que fan llums i sorolls”, opina Raquel Rei, responsable de l’àrea d’Audiovisuals d’ElParlante, col·lectiu que treballa en l’edu-comunicació.

De fet, els nens estan relacionats amb la idea de la competició. En un 11,5% dels casos se’ls veia competint i casi mai compartint joc amb nenes (juguen sols en el 51.2% dels anuncis). Aquests estereotips eren presents en les categories de jocs d’autopistes i accessoris (35%) i vehicles en miniatura (25.6%). Però són les nenes les que surten pitjor parades amb aquests estereotips: el 63.4% dels anuncis que contenien preconcepcions de gènere les apel·laven a elles. Així, es mostraven nenes jugant només amb nenes i amb nines (en gairebé un 20% dels casos) o maquillant-se (11%).

Per a Rei, “som el que veiem”, i és que si ens remetem a la llista de les 10 joguines més demandades aquest any es pot veure que els estereotips recollits pel CAC es repeteixen a gairebé tots els anuncis. De fet, hem d’anar a la sisena posició –un joc de vehicles i ninots dels PJ Mask- per a trobar nens i nenes jugant junts. Aquesta reiteració dels estereotips diu als nois i noies que, “per molt que vulguin canviar, la societat perpetua constantment uns estereotips que els marquen des de petits”.

Així, en aquesta campanya en què la presencia dels anuncis sexistes ha augmentat per primera vegada en sis anys, trobem que la televisió relaciona més encara les nines i accessoris d’imitació de la realitat -tasques de cura- a les nenes, i els jocs de cotxe i habilitat als nens. “La publicitat ha deixat de ser políticament correcta, tot i que després les crítiques obliguin les marques a retirar anuncis per sexistes o racistes”, assegura Rei. Opina que el motiu és que “ha deixat de sortir a compte fingir ser feminista per a les grans empreses. Ven molt més la polèmica i aquest és un discurs capitalista que va calant poc a poc en les i els infants”.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*