Educació 360 busca centres amb ganes de mirar més enllà de l’horari lectiu

L’Aliança Educació 360 llança la crida “Centres Educatius 360”. Amb aquesta convocatòria, s’anima a escoles i instituts que volen ampliar, repensar o millorar les seves dinàmiques en clau d’Educació 360 a fer-ho realitat.

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 
 

Alumnes de l’escola Honorable Josep Tarradellas del Prat del Llobregat | Foto: Educació 360

Obrir els patis i les biblioteques escolars dels centres a la comunitat fora de l’horari lectiu; elaborar catàlegs d’extraescolars conjuntes per totes les escoles i instituts del territori; integrar l’espai de migdia al projecte educatiu del centre… Catalunya és un terreny molt ric en multitud de pràctiques educatives 360. Pràctiques exemplificadores de com, amb molts esforços i dedicació, escoles i instituts estan superant els límits dels espais i temps de la jornada escolar.

Amb l’objectiu d’impulsar i ajudar a millorar aquests iniciatives que ja desenvolupen molts centres educatius i contribuir a iniciar-les, en d’altres, l’Aliança Educació 360 llança la crida “Centres Educatius 360”. Amb aquesta convocatòria, s’anima a escoles i instituts que volen ampliar, repensar o millorar les seves dinàmiques en clau d’Educació 360 a fer-ho realitat.

Carles Barba, director de l’Aliança Educació 360, detalla que “la convocatòria vol promoure i acompanyar iniciatives que integrin l’activitat lectiva i no lectiva, com ara el temps de migdia, les extraescolars o els casals d’estiu, dins del projecte educatiu; promoguin itineraris d’aprenentatge personalitzat, a través de la connexió del dins i fora escola i que vinculin l’escola amb l’entorn, enxarxant les activitats del centre educatiu amb el territori”.

Per Mireia Mas, cap de programes de la Fundació Bofill, “amb la crida Centres Educatius 360, volem convocar a totes aquelles escoles i instituts interessats en sumar-se al repte d’aconseguir que tot l’alumnat tingui l’oportunitat de construir el seu propi itinerari vital amb equitat i sense exclusions educatives”.

El temps no lectiu és on es produeixen més desigualtats

Activitats com les extraescolars, les del temps de migdia o els casals d’estiu, amb demostrats beneficis competencials, socials i personals, són encara opcions de difícil accés per a moltes famílies. Aquesta limitació genera una diferència substancial entre uns infants i altres.

Aquesta escletxa d’oportunitats d’aprenentatge es pot revertir des dels centres educatius. La presidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, Pilar Gargallo, explica que “a Catalunya tenim molts exemples d’èxit de pràctiques educatives globalitzades que cerquen flexibilitzar, diversificar i connectar els temps, espais i agents educatius amb l’objectiu de millorar les oportunitats d’aprenentatge de tot l’alumnat, en clau d’equitat”.

Espais d’acompanyament i capacitació

Les escoles i instituts elegits per formar part de la crida “Centres Educatius 360” seguiran un procés únic d’aprenentatge. Es realitzaran visites in situ a escoles i instituts amb pràctiques educatives amb mirada 360 de referència, tindran accés a materials i coneixement internacional i del país, assistiran a espais formatius i disposaran d’una mentoria individual. Alhora es divulgaran les pràctiques dutes a terme.

El termini per a presentar candidatures comença el 30 de gener i finalitzarà el 29 de març. Per tots aquells que vulguin disposar de tota la informació, de primera mà, es farà una presentació pública el mateix 30 de gener, a les 17.30 hores, al CCCB, en el marc de la Jornada Anual de l’Aliança Educació 360.

Durant la presentació, es donarà a conèixer tots els detalls de la crida: bases de participació, requisits, terminis i l’acompanyament que s’oferirà als projectes participants. A més, intervindran tres experiències d’èxit: l’Escola La Maquinista de Barcelona, l’Escola dels Encants de Barcelona i l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià de Besòs.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*