Educació exculpa la mestra de Terrassa de l’agressió, però l’expedienta per estripar el treball de l’alumna

El Departament ha conclòs la investigació sobre els fets ocorreguts a Terrassa dilluns passat en una classe de primària. No s'acredita maltractament físic ni motivació ideològica, però sí que hi ha una presumpta mala praxi per estripar el treball d'una alumna i deixar-la al passadís. Educació li obre un expedient.

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 
 

La porta d’entrada a l’escola, ahir a la tarda.

El ‘cas’ de la mestra de Terrassa i l’alumna de la bandera espanyola ja té una segona versió dels fets. La que es coneixia fins ara era la que sosté la família, que es recollia en un informe de la pediatra que va atendre la nena a Urgències. Aquest informe ha circulat amb profusió aquests dies i ha permès que les dades personals de la mestra (i de la pediatra) sortissin a la llum pública. Ara ja hi ha una segona versió, i respecte als fets més importants que la família imputava a la docent (agressió i per motius ideològics), el Departament diu que no hi ha res.

Segons diu el comunicat d’Educació, s’ha analitzat “l’informe de la inspecció d’educació dels Serveis Territorials del Vallès Occidental, l’informe de la mestra, l’informe de la direcció del centre, l’informe d’urgències del Consorci Sanitari de Terrassa, la denúncia efectuada als Mossos d’Esquadra i una instància del pare presentada a l’oficina gestora de Terrassa del Departament d’Educació”. Un cop fet tot això, “no s’ha pogut evidenciar feafentment maltractament físic” i “no es percep motivació ideològica de la docent en la seva actuació, perquè també va rebutjar els símbols i els dibuixos d’altres alumnes, en considerar que no s’ajustaven als criteris donats al grup classe”.

Segons han explicat altres fonts a El Diari de l’Educació, l’escena és molt més quotidiana del que podria semblar. Els alumnes preparen el típic quadern amb les fitxes que han estat fent al llarg del curs per portar als pares. Aquell dia es tracta només de fer la coberta del quadern, on apareix la foto de tota la classe. El que la mestra demana als infants és que decorin aquesta portada amb la sanefa que més els agradi. Així ho fan tots, excepte dues: una hi posa noms d’un grup musical de moda, mentre que l’altra hi escriu diversos “Viva España”. La mestra els hi diu que no era això i que ho tornin a fer. La dels grups musicals rectifica i l’altra no. Llavors la vol treure fora de l’aula per parlar-ho entre les dues, però la nena es rebel·la. No vol sortir. I la mestra l’obliga.

Possible falta lleu

Tots aquests detalls no apareixen al comunicat del Departament, en el qual es diu que a partir del moment que la nena es nega a fer la sanefa com li diu la mestra aquesta podria haver incorregut en mala praxi, ja que, segons Educació, li estripa en públic la portada (aquesta dada s’haurà de contrastar, perquè altres fonts la desmenteixen) i deixa la nena al passadís sola. Aquests fets podrien constituir una falta lleu, diu la nota del Departament, i per això se li obre un expedient disciplinari i com a mesura cautelar es decideix que estigui acompanyada d’una altra docent a l’aula.

Amb una resolució tan ambivalent les interpretacions periodístiques han pogut satisfer les diverses parròquies. Els mitjans on arrela el discurs de l’adoctrinament han preferit destacar que “Educació obre expedient a la mestra que va trencar el treball amb banderes d’Espanya d’una alumna a Terrassa” (El Mundo), mentre que els que no professen aquesta teoria han optat per titulars de l’estil: “Educació no veu maltractament ni motivació ideològica en el cas de la mestra de Terrassa”.

Continua el linxament

Mentrestant, la foto i el nom complet d’aquesta mestra segueix corrent per les xarxes socials acompanyada de tota mena d’insults. Sempre surt la mateixa foto, en la qual surt al costat d’un home, la cara del qual normalment anava tapada, però que ja alguns tuitaires fan aparèixer també a cara descoberta. El hashtag #YoTambienLaPinto continua acumulant tuits, i un dels darrers a fer-ho ha estat el regidor del PP de Barcelona, Josep Bou, el qual en el seu missatge no dubta que la violència contra la nena ha existit i que ha existit per haver pintat una bandera d’Espanya.

El cas ha anat agafant derivades més insopitades, fins al punt que la sospita ja no recau només sobre la mestra, sinó sobre tota l’escola. Ahir diverses persones es van apropar a la porta de l’escola per omplir-la de dibuixos de banderes espanyoles (suposadament fets per nens). La diputada de Ciutadans Sònia Sierra ha denunciat en les darreres hores que  en aquesta escola es persegueix als alumnes que parlen en castellà al pati, de tal manera que se’ls hi resten punts com a grups i després tenen menys drets a llaminadures. Això, afirma, ja ho va denunciar el seu partit a la Síndica de Greuges de Terrassa, la qual “no va fer res”. Com a resposta, algú ha penjat un vídeo a Twitter en el qual es veuen alumnes d’aquest centre parlant en castellà en un festival.

D’altra banda, segons Catalunya Ràdio, el Consorci Sanitari de Terrassa ha confirmat que l’informe mèdic que ha circulat aquests dies per les xarxes és autèntic (algunes versions deien que estava manipulat per afegir-hi tota la parrafada sobre les circumstàncies de l’agressió) i que en tot cas és decisió de cada metge el nivell de detalls que s’hi anoten, tinguin o no rellevància mèdica.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*